Home
 
Cursussen /rubriek/
streepjes

Leren > Cursus > Ondernemen > Marketing > Internet > Interview

‘Iedereen wordt beter van internetmarketing’

Marketing

Interview met Marco Derksen, over marketing in het internettijdperk

Uitdaging: oude en nieuwe media integreren

‘De grootste uitdaging voor bedrijven is om nieuwe media en oude media te integreren. Communicatieafdelingen zijn vaak nog erg bezig om marketing op de oude manier te bedrijven. Als er een actie of campagne is, wordt internet er op het laatste moment bijgehaald. Dat komt omdat de expertise niet aanwezig is, of op de verkeerde plek in de organisatie zit. Wel beseffen marketeers tegenwoordig dat internet belangrijk is. Ik las pas een onderzoek waaruit bleek dat ruim negentig procent van de Amerikaanse marketeers meer budget wil voor digitale media. Ze krijgen hierbij alleen niet voldoende steun uit de organisatie en missen de expertise binnen hun organisatie.’

Omslag komt als het tij keert

‘Vroeg of laat moeten alle bedrijven de omslag maken naar een marketingcultuur waarin internet geïntegreerd is. Zolang het economisch nog goed gaat, worden ze daartoe niet gedwongen. Pas als ze het economische tij tegen krijgen, zie je dat de overstap naar internet gemaakt wordt. Dat gebeurt nu in de uitgeverijwereld en bij de dagbladen. Ook de reisbranche maakt massaal gebruik van internet. Kijk je echter naar supermarkten, dan zie je nog minder ontwikkeling. De noodzaak wordt nog minder gevoeld, onder meer door twijfels over hoe internet rendabel gemaakt kan worden.’

Van doelgroep naar een-op-een

‘De oude manier van denken is in termen van doelgroepen. Eerst wordt er een doelgroep gedefinieerd: bijvoorbeeld de rtl-kijker of de sbs-kijker. Vervolgens wordt naar die doelgroep, via eenrichtingsverkeer, een algemene boodschap gezonden. Terwijl het voordeel van communiceren op internet juist is dat je nagenoeg een-op-een kan communiceren met de consument. Die geeft onder andere door zijn koopgedrag informatie over zijn voorkeuren. Op basis daarvan kan het bedrijf een gerichte mailing kan doen. Dat is veel minder ‘verspillend’ dan een algemene mailing, gericht op de grote gemene deler.’

Virals

‘Er zijn veel nuttige hulpmiddelen voor internetmarketing. Virals vind ik een goed voorbeeld. Bijvoorbeeld het filmpje van Dove, over een vrouwengezicht dat gefotoshopt wordt. Dat is miljoenen keren bekeken op sites als Youtube. Een klein nadeel van viral marketing is dat je er minder controle over hebt. Het gaat letterlijk zijn eigen leven leiden. Aan de andere kant: dat kan bij iedere pr-campagne gebeuren.’

Van push naar pull

‘Het is belangrijk om je niet blind te staren op één bepaald marketinginstrument. Of je nu een viral of een blog gebruikt, of een forum, het gaat om het achterliggende idee. Dat is dat marketingcommunicatie beweegt van push naar pull, van zenden naar dialoog. De tijd is voorbij dat je met tonnen reclamegeld aandacht kon opeisen. Tegenwoordig moet je mensen zo ver krijgen dat ze hun vrienden op internet tippen over het product. De kwaliteit van producten wordt daarom nog belangrijker. Dat is in het voordeel van de consument, maar ook de producent wordt daar beter van. Je wilt als bedrijf toch een mooi product maken, waarmee klanten echt geholpen zijn? Wat is er nou leuk aan het mensen door de strot duwen van middelmatige producten?’

Marco Derksen adviseert bedrijven over marketingbeleid en is oprichter van Marketingfacts.nl. Het telefonisch interview door Erik Weijers vond plaats in oktober 2007.


Bron: www.leren.nl/cursus/ondernemen/marketing/interview-derksen.html

Copyright © 1999-2017 Applinet B.V.
Alle rechten voorbehouden
Colofon