Home
 
Cursussen /rubriek/
streepjes

Leren > Cursus > Ondernemen > Marketing > Internet > Website

De virtuele marktkraam: het belang van een goede website

Marketing

Ongeacht voor welk doel de website wordt opgezet, deze moet aan een aantal eisen van functionaliteit voldoen. Een goede site straalt af op het hele bedrijf. Hoewel het vaak wordt gedacht dat internetgebruikers heel snel een site verlaten als deze niet goed ontworpen is, valt dit in de praktijk enigszins mee. Vaak geeft de gebruiker zichzelf de schuld als hij niet snel genoeg informatie kan vinden of zijn bestelling kan plaatsen. Toch is het heel belangrijk om een goede, intuïtieve website te ontwerpen. De kwaliteit ervan straalt namelijk af op de hele onderneming.

Zaken doen op internet vereist effectief websiteontwerp. Wat is een goede website? Steve Krug vat zijn opvatting daarover samen in de slogan Don’t make me think. Het basisidee is dat het misgaat als de gebruiker bij zichzelf gaat nadenken wat hij moet doen. Zolang echter elke stap voor zich spreekt en hij niet hoeft na te denken, is hij bereid om best veel tijd op een website door te brengen. Het aantal stappen of muisklikken van een proces is volgens Krug minder belangrijk dan de opgetelde denkenergie die elke stap kost. Als de gebruiker bij elke stap moet denken ‘Wat moet ik nu doen?’ of ‘Waar dient deze knop eigenlijk voor’, is de kans groot dat hij afhaakt.

Usability van de website: tips voor een commerciële website

Online reclame en promotie

Seth Godin heeft een uitgesproken mening over marketing in het internettijdperk:

‘Marketing door het ongevraagd lastig vallen van mensen is niet langer kosteneffectief. De toekomst is aan marketeers die een platform en een proces bedenken waarmee geïnteresseerden naar elkaar kunnen marketen. Zwengel consumentennetwerken aan en doe een stap terug om ze met elkaar te laten praten’ (Seth Godin in Unleashing the Ideavirus)

Het heeft een tijd geduurd voordat reclame op internet effectief werd en sites alleen van reclame-inkomsten rendabel konden worden. In de begintijd van internetreclame werden de oude pushymethoden gebruikt: banners en popups die ongevraagd op het beeldscherm verschenen. Deze ‘ouderwetse’ methodes blijven natuurlijk tot op zekere hoogte effectief, maar maken geen gebruik van de aard van het medium internet. Het net is interactief. Elke actie van de gebruiker op een site kan direct gebruik worden om de reclame-uitingen bij te sturen. Deze pull-strategie is veel klantgerichter en dus effectiever. Een gebruiker die op Google intypt ‘goedkope tennisschoenen’ is waarschijnlijk best bereid om op een gesponsorde link van een online sportartikelenwinkel (reclametekst) te klikken.

Zoekmachinemarketing: voel de pull van je klanten

Zoekmachinemarketing is de droom van elke marketeer: de klant gaat namelijk op zoek naar de producten en de marketeer hoeft alleen nog maar voor twee dingen te zorgen:

"Het is belangrijk om je niet blind te staren op één bepaald marketing­instrument. Of je nu een viral of een blog gebruikt, of een forum, het gaat om het achterliggende idee. Dat is dat marketing­communicatie beweegt van push naar pull, van zenden naar dialoog."
Interview met marketing­adviseur Marco Derksen

Een weblog als marketinginstrument

Volgende pagina: Interview met Marco Derksen, over marketing in het internettijdperk


Bron: www.leren.nl/cursus/ondernemen/marketing/website.html

Copyright © 1999-2017 Applinet B.V.
Alle rechten voorbehouden
Colofon