Home
 
Cursussen /rubriek/
streepjes

Leren > Cursus > Professionele vaardigheden > Teamrollen van Belbin > Voorzitter

De voorzitter

Teamrollen van Belbin

Het spreekt vanzelf dat Belbin op zoek ging naar de rol van de leider in het team. Wat maakt iemand tot een goede leider in een team? Dat was eigenlijk eenvoudig uit te zoeken. Men bekeek de resultaten van de winnende teams en onderzocht vervolgens de scores van degene die de rol van voorzitter op zich had genomen. Welke eigenschappen onderscheidden deze voorzitter van de gewone mens?

Eigenlijk niets – de ideale voorzitter had een IQ dat niet boven dat van het gemiddelde van de groep uitstak. Hij was ook beslist niet creatiever. Maar een belangrijke eigenschap was zijn vertrouwen in de mensen. De goede voorzitter accepteerde mensen zoals ze waren. Hij kon daardoor als geen ander profiteren van de kwaliteiten van anderen. Belbin vertelt over een zeer succesvolle voorzitter. Observatoren deelden over haar mee dat ze eigenlijk helemaal niets deed. Ze delegeerde de taken en ze vroeg advies voordat ze een besluit nam. Het aardige was dat twee heel uitgesproken deelnemers niet met haar of met elkaar de competitie aangingen. Deze voorzitter haalde dus het beste uit mensen boven. Karakteristiek was verder de beslistheid van haar beslissingen.

Wat is een typische voorzitter?

Een echte voorzitter is relatief sterk en dominant en sterk gericht op het behalen van doelen. Een echte voorzitter is bovendien tamelijk onverstoorbaar. Belbin citeert een collega: ‘De goede voorzitter is tolerant genoeg om naar anderen te luisteren en sterk genoeg om hun adviezen naast zich neer te leggen.’ De echte voorzitter heeft een gemiddeld IQ en is beslist niet creatiever dan de meeste van de teamleden. De voorzitter kenmerkt zich bovendien door sterke doelgerichtheid. De voorzitter houdt voortdurend het teamdoel in de gaten en koerst daarop.

Ontwikkelmogelijkheden voor de voorzitter

Die doelgerichtheid is ook direct een zwak punt. Een van de weinige punten waar menig voorzitter zich nog in kan ontwikkelen. Want het gaat dan altijd om teamdoelen. Juist door zijn focus op het teambelang, kan de voorzitter zijn persoonlijk belang uit het oog verliezen. Dat is op zich niet zo’n drama ware het niet dat een voorzitter bijzonder gewild is. Voor een commissie, voor een project of voor een vertegenwoordigend overleg. Veel voorzitters zijn dan ook later thuis dan is afgesproken en vaak ’s avonds en in het weekend druk. Dat gaat lang goed. Maar als de voorzitter te lang zich uitsluitend richt op de gemeenschappelijke doelen, kan hij in de problemen komen.

Waar let je op als leidinggevende van de voorzitter?

Je kunt als leidinggevende de voorzitter een handje helpen bij het in balans brengen van de persoonlijke doelen en de teamdoelen. Je kunt in de jaargesprekken daar op doorvragen en je kunt de voorzitter een persoonlijk ontwikkelplan laten opstellen en daar regelmatig op terugkomen. Ook een mogelijkheid is om de voorzitter samen met de vormer klussen te laten doen. Dat kan voor menig voorzitter een harde leerschool zijn.

Volgende pagina: Vormer


Bron: www.leren.nl/cursus/professionele-vaardigheden/teamrollen/voorzitter.html

Copyright © 1999-2017 Applinet B.V.
Alle rechten voorbehouden
Colofon