Home
 
Cursussen /rubriek/
streepjes

Leren > Cursus > Solliciteren > Loopbaankeuzes > Morgenster

Coachingbureau Morgenster

Loopbaankeuzes

Frederike Dekkers

"Dankzij onze methode kunnen we binnen een dag de diepste kern bij mensen naar boven halen, om ze op die manier zelf te laten ontdekken wat ze werkelijk willen en kunnen."

Wie: Madelon van Kooten en Frederike Dekkers van Morgenster.

Madelon van Kooten

Wat: loopbaanadviseurs en coaches. Madelon van Kooten is zelfstandig coach en heeft ruime ervaring op het gebied van zelfsturing en zelfontwikkeling en is master NLP. Ook Frederike Dekkers is master NLP en heeft daarnaast veel ervaring opgedaan als reïntegratiedeskundige.

Voor wie: Voor mensen die vast zitten in hun werk, niet weten wat ze willen of twijfelen over hun huidige baan.

Hoe: Morgenster biedt cliënten een intensieve sessie van één dag. Aan het eind van de dag heeft 95% van de cliënten een helder en onderbouwd toekomstplan. Ze weten wat ze willen en hoe ze hun droom gaan verwezenlijken. Elke cliënt krijgt een persoonlijke, één op één begeleiding van de loopbaanadviseur. Morgenster maakt gebruik van een methodiek die door Madelon van Kooten ontwikkeld is in 1999. De Morgenstermethodiek is een samenvoeging en aanpassing van de beste elementen uit vier andere methodieken.

Hoelang: Eén dag, en na afloop nog zes maanden emailcontact.

Als de puzzelstukjes ineenvallen

Het kleine wonder aan het eind van dag, daar draait het om bij coachingbureau Morgenster. Het moment van de doorbraak bij de cliënt. Na een dag vol denken, praten, oefenen en reflecteren, komt dat moment onherroepelijk.

De loopbaanadviseurs bij Morgenster, genieten van dat moment. Frederike: "Plotseling vallen alle puzzelstukjes in elkaar, en ontdekt iemand wat hij wil. Het is een heel bijzonder moment, emotioneel ook. Je merkt het aan de cliënt, omdat hij opeens heel veel energie heeft. Passie. Iemand heeft dan het licht gezien."

Kiezen vanuit je hart

Dat klinkt als een 'halleluhja'-verhaal, en dat is het misschien ook een beetje. Het is tenslotte niet niks als je als dolende dertiger of burn-out-veertiger eindelijk ontdekt wat je nu echt wilt. En kúnt. Madelon van Kooten: "Dat eerste idee van 'dat wil ik doen', is niet perse een praktisch idee, in de zin van dat je er een baan in kunt vinden. De praktische vertaalslag komt later. Eerst moet de cliënt erachter komen wat hij het allerliefste wil doen."

En dat is hard werken. In grote lijnen komt de sessie hier op neer: "We gaan eerst in op iemands leven. Proberen de rode draad te zoeken en vooral de positieve patronen. Patronen waar iemand zich zelf vaak nog niet bewust van is. Daarbij letten we er goed op dat iemand geen sociaal wenselijke antwoorden geeft, maar zichzelf is. En het is heel belangrijk dat mensen niet alleen met hun hoofd denken maar ook met hun hart. Wij stimuleren ze om vaststaande denkpatronen los te laten en vanuit het hart te kiezen."

Het rijtje van vijf

De volgende stap is dat de cliënt uitzoekt wat zijn competenties zijn, wat hij belangrijk vindt in het leven. "We leggen iemand vijftig begrippen voor. Liefde. Erkenning. Geld. Respect. Creativiteit. Overzichtelijkheid. Gelukkig zijn. Status. Regels. Familie. Netheid. En ga zo maar verder. Bij elk begrip moet de cliënt aangeven of hij dat essentieel vindt of niet wenselijk en alles wat daar tussen zit.

Het rijtje met vijf essentiële zaken, daar gaat het om. Het leuke is dat iedereen zijn rijtje van vijf als normaal beschouwd. Zo van: 'Dat is toch zeker bij iedereen hetzelfde?' Terwijl iedereen een ander rijtje heeft. Afijn, zo volgt een hele reeks oefeningen waardoor de cliënt krijgt beter inzicht in zichzelf krijgt. Het voorlaatste onderdeel van de dag bestaat uit brainstormen: wat zou je het liefste willen?"

Snelkookpan

Negen van de tien keer volgt dan de doorbraak bij de cliënt. Hoe spelen ze dat klaar in één dag? 'Reguliere' loopbaanadviseurs doen daar toch veel langer over?

Van Kooten: "Wij fungeren als een soort snelkookpan. De ingrediënten zijn aanwezig in het hoofd van de cliënt, wij leveren alleen bereidingswijze en het juiste kookgerei. Als een cliënt vast dreigt te lopen, dan weten we dat te doorbreken. We hebben methodes en tactieken die het allerdiepste in mensen naar boven haalt. Ze voelen zich in de kern geraakt."

Los daarvan, erkent Dekkers, selecteert hun clientèle zichzelf uit. "Wij krijgen veel mensen die ongeduldig zijn of weinig tijd hebben. Die komen speciaal naar ons, omdat wij ze beloven dat ze binnen een dag een duidelijk toekomstbeeld krijgen."

Meer dan een toekomstbeeld zelfs; 95% verlaat het pand van Morgenster met een gedetailleerd actieplan: Hoe ga je je doel bereiken? Wat ga je daarvoor doen? En wanneer? Dekkers: "Wij houden dan nog zes maanden e-mailcontact met die mensen. En het mooie is dat de meeste hun toekomstplan ook echt uitvoeren!"

Dit interview vond plaats in september 2003.

Volgende pagina: Ackerman.


Bron: www.leren.nl/cursus/solliciteren/loopbaankeuzes/morgenster.html

Copyright © 1999-2017 Applinet B.V.
Alle rechten voorbehouden
Colofon