Functiebeschrijving lerarenondersteuner basisonderwijs - schaal 7
Omgeving
- De werkzaamheden worden uitgevoerd binnen een basisschool. De basisschool
biedt opleiding en vorming aan leerlingen van 4 tot 12 jaar en bereidt leerlingen
voor op het vervolgonderwijs.
- De basisschool bestaat uit een directie, (senior) leraren en ondersteunend
personeel.
- De lerarenondersteuner voert les(ondersteunende) en leerlingbegeleidende
taken uit onder de verantwoordelijkheid van een leraar, ondersteunt de onderwijsvoorbereiding,
levert bijdragen aan de schoolorganisatie en stelt zich actief op in het
ontwikkelen van competenties.
Werkzaamheden
1. Voert, onder de verantwoordelijkheid van een leraar, les(ondersteunende)
en leerlingbegeleidende taken uit, door:
- het mede uitvoeren van repeterende en routinematige lestaken en het
begeleiden van (groepen) leerlingen;
- het bijdragen aan een pedagogisch klimaat waarin alle leerlingen zich
veilig en gewaardeerd voelen;
- het mede stimuleren en begeleiden van sociale vaardigheden van leerlingen;
- het mede structureren, organiseren en plannen van de activiteiten van
leerlingen in homogene en heterogene groepen, inclusief subgroepen;
- het mede nakijken en verbeteren van onderwijsactiviteiten van leerlingen;
- het zich op de hoogte houden van de ontwikkelingen op terreinen als
maatschappij en cultuur,
natuur en techniek, gezondheid en
milieu, politiek en levensbeschouwing en er in de les op inspelen;
- het signaleren van (sociaal-)pedagogische
problemen bij leerlingen en
het aan de orde stellen ervan bij de leraar;
- het begeleiden van leerlingen op basis van instructie, aan de hand van
handelingsplannen en zoals voorzien in het zorgplan;
- het bijhouden van de voortgang en ontwikkeling van leerlingen en het
bespreken ervan met de leraar;
- het assisteren bij en bijwonen van gesprekken van de leraar met de ouders
tijdens de ouderavonden.
2. Ondersteunt de onderwijsvoorbereiding door:
- het mede voorbereiden van de dagelijkse onderwijsactiviteiten
- het op aangeven van de leraar kiezen en hanteren van verschillende
didactische
werkvormen en leeractiviteiten aansluitend op de leerdoelen
- het meedenken over les- en opvoedingsdoelen
- het zich op de hoogte houden van de ontwikkelingen op terreinen als
maatschappij en cultuur, natuur en techniek, gezondheid en milieu,
politiek en levensbeschouwing en het meedenken over de vertaling daarvan
in werkvormen
en leeractiviteiten
- het doen van voorstellen voor de aanschaf van (leer)materiaal
3. Levert bijdragen aan de schoolorganisatie door:
- het surveilleren tijdens toetsen, testen, proefwerken, overhoringen,
schoolonderzoek e.d.
- het deelnemen aan teamvergaderingen
- het organiseren van schoolactiviteiten
4. Stelt zich actief op in het ontwikkelen van competenties door:
- het deelnemen aan professionaliseringsactiviteiten (van het team)
- het deelnemen aan her- en bijscholing en collegiale consultatie
- het bestuderen van relevante vakliteratuur
Speelruimte
- De lerarenondersteuner legt functioneel verantwoording af aan de leraar
over de wijze van lesgeven en de begeleiding van leerlingen conform de
instructie van de leraar, aan de hand van handelingsplannen en zoals voorzien
in het zorgplan.
- De lerarenondersteuner verricht de werkzaamheden conform de aanwijzingen
van de leraar alsmede op basis van het lesplan en behandel- en zorgplannen.
- De lerarenondersteuner neemt beslissingen bij het lesgeven en het begeleiden
van leerlingen.
Kennis en vaardigheden
Contacten
- Met leerlingen, om de leerstof te bespreken en uit te leggen.
- Met leraren, om de vorm en werkwijze van de lesondersteuning en leerlingbegeleiding
te bespreken en de leraren te informeren over de leerresultaten en leer-
en gedragsproblemen.
- Met ouders, over de ontwikkeling van de leerling, tijdens ouderavonden,
ter assistentie van de leraar.
- Met collega-lerarenondersteuners, over de eigen werkzaamheden in de
vorm van collegiale besprekingen/consultatie.
Bron: Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (publicatiedatum: april 2002).
Zie ook: functiebeschrijving
onderwijsassistent basisonderwijs.
Bron: www.leren.nl/artikelen/2005/functiebeschrijving-lerarenondersteuner-po.html
Copyright © 1999-2024 Applinet
Alle rechten voorbehouden
Colofon