|
Coaching | |
Inhoud: Vragen stellen Feedback
|
Voorbeeld:
Niet: "Jij luisterde niet naar de reactie van Peter"
Maar: "Toen Peter reageerde op jouw voorstel, zag ik dat jij een sms'je
verstuurde en je agenda bladerde."
Laat je gevoel spreken.
Voorbeeld:
Niet : "Dat vind ik belachelijk."
Maar : "Dat geeft mij het gevoel dat je Peter niet serieus neemt. Dat
ontmoedigt mij om ook te reageren. "
Geef de ander de gelegenheid te reageren. Check of je boodschap is overgekomen en of de ander zich in jouw waarneming herkent.
Voorbeeld:
" Herken je dat?"
" Wat vind je daarvan?"
" Klopt dit volgens jou?"
"Begrijp je wat ik bedoel?"
Als coach is het je doelstelling het gedrag van de ander te verbeteren. In veel gevallen is het zinvol de feedback af te sluiten met suggestie of advies voor effectiever gedrag. Geef eerst de ander de ruimte om zelf op alternatieven te komen.
Voorbeeld:
" Toen Peter reageerde op jouw voorstel, zag ik dat jij een sms'je
verstuurde en in je agenda bladerde. Dat gaf mij het gevoel dat je Peter niet
serieus nam en het ontmoedigde mij om ook te reageren. Begrijp je dat? Ik had
het prettiger gevonden als je Peter had aangekeken, aantekeningen had gemaakt
en zijn reactie had samengevat. Dan had ik me uitgenodigd gevoeld om ook te
reageren."
Feedback geven en ontvangenFeedback krijgen is lastig, feedback geven soms nog veel moeilijker. Waarom vinden we het zo moeilijk om er soepel mee om te gaan? In veel gevallen is feedback juist een kans om je prestaties te verbeteren. Een korte cursus over het geven en ontvangen van feedback. |
Volgende pagina: Feedback ontvangen
Bron: www.leren.nl/cursus/management/coaching/feedback-geven.html
Copyright © 1999-2024 Applinet
Alle rechten voorbehouden
Colofon