Non-verbale communicatie om een agressieve situatie te deëscaleren
Duidelijkheid en helderheid
Duidelijkheid is van belang om een agressieve situatie
te deëscaleren.
Helder communiceren zorgt voor die duidelijkheid. Dat zit hem enerzijds in
de boodschap die je overbrengt (zie de vorige paragraaf), maar anderzijds ook
in hoe je overkomt. Let op de volgende dingen:
- Sta rechtop en stevig op twee voeten. Vermijd te veel beweging.
- Houd oogcontact.
- Praat duidelijk, maar zonder stemverheffing.
- Zend geen dubbele boodschap uit: liever niet glimlachen dan 'gemaakt' glimlachen.
Toon interesse
Interesse tonen zorgt ervoor dat de ander zich gehoord voelt.
Interesse tonen doe je verbaal, maar ook non-verbaal:
- Neem een actieve houding aan, zit niet onderuitgezakt of achterovergeleund.
- Luister
goed en knik af en toe bevestigend.
- Wees geduldig en niet kortaf.
- Doe geen andere dingen (op een computerscherm kijken, opstaan om koffie
te pakken).
Doe iets onverwachts
Net zoals het kan werken om iets onverwachts te zeggen,
kun je soms ook iets onverwachts doen.
- Stel dat iemand je lastig valt op straat. In een keiharde bulderlach uitbarsten
kan die ander zo versteld doen staan, dat hij verdere acties wel uit zijn
hoofd laat.
- Bevind je je in een lastige situatie waarin je aandacht van voorbijgangers
nodig hebt en het je onverstandig lijkt om om hulp te roepen, kan het zinvol
zijn om keihard te gaan zingen. Voorbijgangers zullen kijken, waarna je om
hulp kunt vragen. Vaak zal degene die je lastig valt snel het hazenpad kiezen,
want aandacht is het laatste wat hij wil.
- Als iemand je agressief benadert kan het werken om ineens ergens heel intens
naar te gaan wijzen. De dader zal (al is het maar heel kort) even afgeleid
worden. Dat geeft je wellicht tijd om te ontkomen of een techniek toe te
passen.
Inventiviteit en inschattingsvermogen zijn belangrijke componenten om dergelijke
acties te laten slagen.
Stemgebruik en ademhaling
Wie overvallen wordt zal de neiging hebben overspannen
te gaan gillen, of juist totaal stil te vallen. Dat zijn normale angstreacties,
maar ze helpen je niet.
- Probeer rustig te gaan ademhalen, zodat je weer kunt denken en ook kracht
kunt verzamelen in je lichaam. Anders 'verstijf' je letterlijk van angst.
- Overspannen gillen kost heel veel energie, die je beter voor andere dingen
kunt gebruiken. Met een lage stem een krachtige kreet slaken in het gezicht
van de ander (eventueel gepaard met een fysieke zelfverdedigingstechniek)
is efficiënter en afschrikwekkender.
- 'Brand' roepen in plaats van 'Help' kan ervoor zorgen dat er mensen komen
kijken wat er aan de hand is.
Ook in een situatie waarin geen sprake is van een overval, maar als je wel
moet reageren op een agressieve persoon is het aan te raden om te letten op
je stemgebruik:
- Praat rustig.
- Gebruik een lage stem.
Meer over lichaamstaal
en agressie.
Je eigen veiligheid
Neem als je geconfronteerd wordt met een agressieve persoon een veilige positie
in:
- Houd minimaal twee of drie flinke stappen afstand, zodat je buiten bereik
bent, mocht iemand willen slaan of je willen vastgrijpen.
- Sta in een hoek van 45 graden naar de persoon gedraaid. Ook dan ben je
moeilijker te raken.
- Houd je handen voor je lichaam, sla de armen niet over elkaar. Op die manier
heb je je handen vrij voor als je moet reageren.
- Ga achter een 'barricade' staan, bijvoorbeeld een tafel, een toonbank,
een bureau etc.
Als je je moet verweren...
- Wees je bewust van beschikbare wapens of beschermingsmiddelen. Een paraplu,
een tas, een stoel etc. kunnen (in nood) goede bescherming bieden.
- Heeft de ander een wapen, dan is controle zien te krijgen over het wapen
je eerste doel. Het voert te ver om hier te bespreken hoe dat moet. Mocht
je ineens het wapen zelf in handen hebben, gooi het dan zo ver mogelijk weg.
Ga er niet zelf mee vechten, tenzij in uiterste nood.
Volgende pagina: Als
je zelf agressief bent.
Bron: www.leren.nl/cursus/sociale-vaardigheden/agressie/non-verbale-communicatie.html
Copyright © 1999-2024 Applinet
Alle rechten voorbehouden
Colofon