Home
 
Cursussen /rubriek/
streepjes

Leren > Cursus > Professionele vaardigheden > Communicatieplan > Literatuur

Literatuur

Communicatieplan

Je kunt heel veel boeken vinden over planmatig communiceren. Een aantal waardevolle boeken die voor deze cursus gebruikt zijn:

Betteke van Ruler, Strategisch Management van Communicatie. Samson, Deventer, 1999.
Een dun en handzaam boekje waarin Van Ruler de verschillende functies van de communicatieprofessional op een rij zet, kort de geschiedenis van het vak uiteenzet én het communicatiekruispunt introduceert.

Lydia Jumelet en Iris Wassenaar, Overheidscommunicatie. ThiemeMeulenhoff, Utrecht/Zutphen, 2003.
Een must voor iedereen die in de overheidscommunicatie werkt. Het boek beschrijft de bijdrage die communicatie kan leveren aan de overheid. Het hart van het boek wordt gevormd door enkele heel concrete hoofdstukken over communicatiebeleid, de verschillende vormen van communicatie (zoals arbeidsmarktcommunicatie of crisiscommunicatie) en het ontwikkelen van campagnes.

J.M.G. Floor en W.F. van Raaij Marketingcommunicatiestrategie. 5e druk. Stenfert Kroese.
Een pil van ruim 500 bladzijden. Maar ook een fantastisch naslagwerk. Alles over marketingcommunicatie staat erin. Als je een beurs moet organiseren of de sponsoring van je bedrijf gaat regelen: Floor en Van Raaij geven raad. Als je wilt weten hoe je een TV-spot maakt: Floor en Van Raaij geven raad. Laat je baas wel betalen! €68,95.

Janny de Boer, Oog voor de doelgroep. Derde druk, Bohn Stafleu Van Loghem, 1996.
In de non-profitsector was marketing lange tijd een vies woord. Janny de Boer heeft daar met dit boek een einde aan gemaakt. Het boek laat zien dat marketing niets anders is dan slim ruilen. En dat geldt voor een commerciële aanbieder net zo goed als voor een niet commerciële aanbieder. In dit boek beschrijft De Boer hoe je als non profitorganisatie marketingbeleid kuntontwikkelen. De promotie is daarvan eenbelangrijk onderdeel.

Huib Koeleman, Interne communicatie bij verandering. Van middelen- naar interventiedenken.Kluwer, Alphen aan den Rijn, 2002.
Koeleman is een goeroe in Nederland als het gaat om interne communicatie. Met dit boek maakt hij dat waar. De clou van het boek is snel uit te leggen en je kunt er wat mee in de praktijk. Koeleman gebruikt het kleurenmodel van organisatie-adviseurs Léon de Caluwé en Hans Vermaak en het communucatiekruispunt van Van Ruler. Verschillende veranderingen hebben een verschillende veranderaanpak nodig. En bij die verschillende veranderaanpakken horen ook verschillende communicatiestrategieën. Koeleman gebruikt het begrippenkader van Van Ruler om deze verschillende aanpakken te beschrijven.


Bron: www.leren.nl/cursus/professionele-vaardigheden/communicatieplan/literatuur.html

Copyright © 1999-2017 Applinet B.V.
Alle rechten voorbehouden
Colofon