Home
 
Cursussen /rubriek/
streepjes

Leren > Cursus > Professionele vaardigheden >Telefoneren

Professioneel telefoneren

Gerelateerde Cursussen
telefoniste met vriendelijke glimlach

Een prettig en professioneel telefoongesprek is niet alleen een visitekaartje van jou, maar ook van de afdeling en de organisatie waarvoor je werkt. Maar hoe beantwoord je nu eigenlijk een oproep en hoe voer je een gesprek? Hoe onderbreek je bijvoorbeeld een langdradige beller op een vriendelijke en tactische wijze? In deze cursus leer je hoe je op professionele en efficiƫnte wijze een telefoongesprek voert.

Je wordt gebeld

Om een inkomend telefoongesprek efficiƫnt en effectief te laten verlopen is het belangrijk dat je gestructureerd te werk gaat. Een inkomend gesprek bestaat uit drie fasen:

  1. Contact leggen
  2. Informatie inwinnen
  3. Telefoongesprek afsluiten

Iemand opbellen

Net als bij een inkomend gesprek is een uitgaand gesprek in drie fasen te verdelen. En evenals bij het inkomend gesprek geldt ook dat de eerste indruk van invloed is op het verloop van het gesprek. En een goede en professionele indruk maak je alleen als je je goed hebt voorbereid.

Gespreksvaardigheden in het telefoongesprek

Of je nu gebeld wordt of iemand opbelt, om professioneel te telefoneren is het belangrijk dat je een aantal gespreksvaardigheden goed onder de knie hebt.

Veelvoorkomende telefoonsituaties

Een klacht afhandelen, een antwoordapparaat inspreken of een langdradige klant op vriendelijke, maar tactische wijze onderbreken, voorbeelden van telefoonsituaties die vaak als lastig worden ervaren. In dit deel van de cursus leer je hoe je in dergelijke situaties klantgericht te werk kunt gaan.

Spellingsalfabet

Om het spellen van woorden en letters te vergemakkelijken gebruik je het spellingsalfabet.

Verder lezen

Auteur: Marieke van Oosterhout (december 2007).

Gesprekstechniekenpijl

Gesprekstechnieken

Bepaalde gesprekken pak je professioneel aan. Zoals een functioneringsgesprek, slecht-nieuws gesprek, of een interview met een sollicitant. Daarvoor kun je verschillende gesprekstechnieken gebruiken, zoals SPIN, LSD en de zes A's.


Bron: www.leren.nl/cursus/professionele-vaardigheden/telefoneren/

Copyright © 1999-2017 Applinet B.V.
Alle rechten voorbehouden
Colofon