Home
 
Cursussen /rubriek/
streepjes

Leren > Cursus > Management > Plannen en Organiseren > PvA en actieplan

Plan van aanpak

Plannen & Organiseren

Bij grote, ingewikkelde projecten maak je zeker gebruik van technieken als Gantt-charts en Critical Path Diagrams. Maar bij kleine, overzichtelijke projecten - die in deze cursus centraal staan - kunnen zijn deze technieken onnodig ingewikkeld. Hoewel een simpele Gantt-chart je veel overzicht kan geven in taken die afhankelijk van elkaar zijn.

Een plan van aanpak (PvA) is vaak een uitgebreid basisdocument waarin alles staat beschreven wat van belang is voor het project. Dus ook de begroting en de planning. De onderwerpen in een plan van aanpak zijn:

Dit voorbeeld van een plan van aanpak, met inhoudelijke aanwijzingen per onderdeel, is vooral gericht op de ontwikkeling van informatiesystemen.

Actieplan

Een actieplan kan onderdeel zijn van het plan van aanpak, of soms is het een samenvatting van het plan van aanpak. Met een actieplan kan in elk geval de voortgang van het project bewaakt en gecontroleerd worden. Alle deelnemers hebben het actieplan, weten dus wat ze wanneer moeten doen. De projectleider houdt het plan tijdens de uitvoering actueel.

Een helder actieplan biedt voldoende houvast als je draagkracht moet creƫren of moet onderhandelen met je opdrachtgever of leidinggevende. Denk bij het schrijven ervan aan het doel. Is het alleen een to do-lijstje voor jezelf of komt je actieplan ter discussie in een managementvergadering en moet je boodschap overtuigend zijn? Als anderen een beslissing moeten nemen over je plan, moet je hen alle informatie geven die ze nodig hebben en diplomatie taal gebruiken.

Het is verstandig de mensen die je voor de uitvoering op het oog hebt bij het schrijven van je plan te betrekken. Je kunt beter zo vroeg mogelijk weten of je bij de mensen die je nodig hebt weerstand moet overwinnen tegen je voorstel.

In een goed actieplan zet je het volgende:

Activiteitenlijst

In een activiteitenlijst zet je overzichtelijk onder elkaar wie wat doet. Hoe concreter je de taken vertaalt in acties en stappen, hoe groter de kans dat alles ook echt gebeurt.

Stappen / acties Wie? Uitvoering / verantwoordelijk Start Klaar Kosten / uren
         
         
         
         

Volgende pagina: Benodigdheden (fase 2: uitvoering)


Bron: www.leren.nl/cursus/management/plannen-organiseren/pva-actieplan.html

Copyright © 1999-2017 Applinet B.V.
Alle rechten voorbehouden
Colofon