|
|
![]() | Delegeren |
Inhoud: 3 Besluit 4 Kies medewerker 9 Ontdelegeren 10 Evalueren |
Je bent nu klaar om een cruciale stap in het delegeren te zetten: bepalen welke competenties nodig zijn voor het uitvoeren van de te delegeren taak én het inschatten van de capaciteiten en de motivatie van je medewerkers. Waarom cruciaal? Omdat je inschatting van capaciteiten en de motivatie van teamleden bepaalt:
Maak een standaardlijst aan van competenties, bijvoorbeeld zoals hieronder. Kijk of je toevallig gebruik kunt maken van bijvoorbeeld een lijst met vaardigheden (of competenties) die je gebruikt bij functioneringsgesprekken. Meer vaardigheden, competenties én een uitgebreide uitleg erbij kun je vinden op onze zustersite Carrièretijger.
Deze standaardlijst zet je in de eerste kolom van onderstaande tabel. Deze tabel ga je gebruiken om te bepalen welke medewerker je aan de taak gaat koppelen. Zet de taak die je gaat uitbesteden in de tweede kolom en de namen van medewerkers die ervoor in aanmerking komen in de overigen kolommen.
Competenties | Taak | Medewerker 1 | Medewerker 2 | Medewerker 3 |
Algemene competenties | ||||
Cijfermatig inzicht | ||||
Mondelinge communicatie | ||||
Schriftelijke communicatie | ||||
Analyseren | ||||
Onderhandelen/overtuigen | ||||
Planning en organisatie | ||||
Creativiteit | ||||
Adviseren | ||||
Besluitvaardigheid | ||||
Leiderschap | ||||
Motiveren | ||||
Begeleiding | ||||
Delegeren | ||||
Kennis | ||||
Markt | ||||
Klant | ||||
Bedrijf | ||||
Techniek |
Dit delegeerschema gebruik je als volgt:
Stel: Je bent manager van een vestiging van een groot warenhuis. Maandelijks verwacht het hoofdkantoor van jou een rapportage. Daarin staan natuurlijk de verkoopcijfers en een analyse daarvan. Ook staat er kort een stand van zaken in van allerlei projecten die er lopen. Je bewerkt daarvoor de cijfers en gaat bij de verschillende afdelingen van 'jouw' warenhuis langs om te vragen hoe alles er bij staat. Vervolgens sluit je je een dag op en schrijft het rapport.
Je hebt lang gedacht dat het belangrijk was dat jij deze taak op je nam. Jij hebt immers het meeste overzicht en bent nu eenmaal eindverantwoordelijk voor de winkel.
Onlangs heb je toch besloten deze taak aan een ander over te dragen, want de rapportagetaak is voor jou routine geworden, en je wilt je energie liever steken in belangrijke zaken, zoals de re-styling van de winkel. Je moet kiezen uit je drie kantoormedewerkers Renske, Edwin en Karlijn.
Vaardigheden | Taak: maandelijke rapportage | Renske | Edwin | Karlijn |
Individuele vaardigheden | ||||
Cijfermatig inzicht | +/- | + | +/- | + |
Mondelinge communicatie | +/- | - | + | +/- |
Schriftelijke communicatie | + | + | - O | +/- |
Analyseren | + | + | +/- | + |
Onderhandelen/overtuigen | + | - O | + | +/- |
Planning en organisatie | + | - | - O | + |
Creativiteit | - | - | + | +/- |
Adviseren | + | + | + | + |
Besluitvaardigheid | +/- | + | + | - |
Leiderschap | ||||
Motiveren | + | - O | + | + |
Begeleiding | +/- | - | - O | + |
Delegeren | - | +/- | + | +/- |
Kennis | ||||
Markt | +/- | + | + | + |
Klant | +/- | +/- | + | + |
Bedrijf | + | +/- | +/- | + |
Techniek | - | + | - | +/- |
Nu zijn er drie mogelijke redenen waarom je een taak aan een bepaald teamlid delegeert.
Iemand heeft capaciteiten die goed aansluiten bij de taak. In dat geval zul je waarschijnlijk Karlijn kiezen om de taak uit te voeren. Haar wiskundig inzicht, haar planning en organisatie en haar leiderschapsvaardigheden maken haar zeer geschikt voor de taak. Zij is van alledrie de kandidaten het meest bekwaam. Eventueel kun je haar de bevoegdheid geven Edwin in te schakelen voor taken waarin ze anderen moet overtuigen.
Je weet dat Renske dol is op alle schrijfklussen, daar ligt ook haar sterke punt. Om die reden zou je haar die klus kunnen geven. Ze is gemotiveerd om de schrijfklus tot een goed einde te brengen, maar je zult haar moeten helpen met het motiveren van anderen om stukken aan te leveren.
Je kunt ook ontwikkelpunten van medewerkers erbij zoeken. Edwin heeft bijvoorbeeld als ontwikkelpunten 'schriftelijke communicatie' en 'begeleiding' staan. Dat hebben jullie samen benoemd in een functioneringsgesprek. Als je deze taak aan hem geeft, vraagt dat op deze punten in eerste instantie wat meer begeleiding. Maar je biedt Edwin wel training-on-the-job (leren in je werk).
Je zult bij het delegeren van deze taak een afweging moeten maken. Wat je beslist is afhankelijk van de situatie:
De ene medewerker is de andere niet. Als je in je manier van leidinggeven aansluit bij hun houding en ervaring heb je de meeste kans op succes. Dat geldt ook voor delegeren. Daarom is de theorie van het situationeel leidinggeven goed toepasbaar op delegeren.
Bij situationeel leidinggeven wordt gekeken naar twee elementen:
Koppel aan beide elementen twee niveaus (laag/hoog), dan kom je uit op vier typen medewerker.
Een voorbeeld: zo laat je de medewerker (en de taak) langzaam los
Terug naar het voorbeeld van de maandrapportage. Edwin had bijvoorbeeld als ontwikkelpunten 'schriftelijke communicatie' en 'begeleiding' staan. Hij is dus niet bekwaam, maar wel gemotiveerd deze taak van je over te nemen. Om hem 'in te werken' kunnen jullie de overdracht van de taak faseren.
Bijvoorbeeld:
Kijk slim naar het soort werkzaamheden dat iemand een stap verder brengt. Bijvoorbeeld tijdens het inwerken: stel dat het belangrijk is dat een van de medewerkers snel inzicht krijgt in wat er allemaal speelt binnen het bedrijf. Dan kan het ook een overweging zijn hem een taak te geven waarin hij elke maand een overzicht moet maken van wat er speelt in het bedrijf. In dat geval is op te bouwen kennis dus een uitgangspunt en niet de kennis die iemand al heeft (bron: Payne J. en S. Payne, Delegeren, Thema, 1994).
![]() | ![]() | Prikkelende managementstijlenAls leidinggevende zit je soms met de handen in het haar. Op sommige medewerkers krijg je gewoon geen vat. In deze cursus leer je hoe je als leidinggevende ervoor kunt zorgen dat je medewerkers verder komen. Hoe prikkel je je medewerkers? En wanneer is het nodig om medewerkers te prikkelen? |
Volgende pagina: Stap 5: Bereid het delegeringsgesprek voor
Bron: www.leren.nl/cursus/management/delegeren/stap-4.html
Copyright © 1999-2025 Applinet
Alle rechten voorbehouden
Colofon