|
Creatief denken | |
Inhoud: Creatief vs. routine |
Ruwweg kun je zeggen dat er twee manieren zijn om nieuwe problemen aan te pakken of nieuwe kansen waar te maken: de creatieve aanpak en de routinematige aanpak. Dat je het belang van creativiteit niet te hoog moet inschatten, blijkt uit onderstaand schema:
Creatieve aanpak | Routinematige aanpak | |
Route | Nieuwe wegen | Bestaand |
Duur | Onzeker | Snel |
Resultaat | Onduidelijk | Duidelijk |
Succes | Onvoorspelbaar | Zeker |
Communiceerbaar resultaat | Niet | Ja |
Werkt het | Vaak wel, vaak ook niet | Altijd |
Je ziet: lang niet altijd is een creatieve aanpak de beste aanpak. De meeste problemen waarvoor we ons gesteld zien, zijn al eens opgelost. Vaak met prima resultaat. De routinematige aanpak heeft over het algemeen zijn waarde bewezen. Je weet hoe het werkt, je weet hoeveel tijd de aanpak vergt en je er vooraf over vertellen. Ideaal!
Verplicht blij | |
Astrid is administratief medewerkster. Ze werkt op de boekhouding van een uitgeverij in onderwijsmateriaal. Als de uitgeverij het werkterrein uitbreidt naar e-learningproducten loopt ze vast. Want bij deze nieuwe loot hoort een nieuwe manier van distribueren en factureren. Haar plaat blijft steken bij 'Ja maar... dat werkt hier niet. Ja maar... dat doen ze nooit. Ja maar...' Peter, de jongen die voor de uitgeverij de administratieve software ontwikkelt, wordt gek van haar. Zelf ziet hij alleen maar kansen en uitdagingen. Geen zee te diep of hij springt erin. Astrid merkt dat ze niet meer met plezier naar haar werk fietst. Ze verfoeit de vergaderingen van het projectteam 'E-learning'. Tot de projectmanager bij de volgende vergadering zes feestmutsen meeneemt. 'Ook dat nog,' denkt Astrid, 'we gaan creatief doen.' Maar het eind van het liedje is dat Astrid een fantastische vergadering heeft. Zij krijgt de gele hoed: ze mag alleen de sunny side belichten. En Peter krijgt de zwarte: hij mag alleen bezwaren opperen. |
Voor een creatieve aanpak kies je dus alleen als het moet. Je kiest voor een creatieve aanpak in de volgende situaties:
Sommige problemen blijven maar bestaan. Ze zijn vaak zelfs zo oud dat je ze niet meer als probleem ziet. Edward Land fotografeerde zijn gezin tijdens hun vakantie. Zijn dochter wilde de foto's onmiddellijk zien. Die vraag inspireerde hem tot het ontwikkelen van de polaroid direct-klaar camera. Tot die tijd vonden we het gewoon dat je twee weken moest wacht tot de foto's waren afgedrukt en je het resultaat van je werk kon zien.
Creativiteit helpt ook om nieuwe problemen te lijf te gaan. De opwarming van de aarde leidt tot heel nieuwe problemen. Zo wordt ons land steeds meer bedreigd door water uit ons achterland. Dat stelt ons voor nieuwe problemen die ook leiden tot veel creativiteit. De bouw van nieuwe terpdorpen bijvoorbeeld of de bouw van drijvende woonwijken.
Bij deze voorbeelden zie je dat problemen ook kansen kunnen zijn. De dijkgraaf die belast is met het op peil houden van de waterstand beschouwt al dat nieuwe water als een probleem. de projectontwikkelaar ziet het als een kans.
Volgende pagina: Hoe werkt creativiteit?
Bron: www.leren.nl/cursus/persoonlijke-effectiviteit/creatief-denken/creatieve-routinematige-aanpak.html
Copyright © 1999-2024 Applinet
Alle rechten voorbehouden
Colofon