Home
 
Cursussen /rubriek/
streepjes

Leren > Cursus > Persoonlijke effectiviteit > Timemanagement > Tijd tekort

Waarom heb je tijd tekort?

Timemanagement

Als timemanagement zo simpel is, waarom doen we het dan niet gewoon? Slechte planning en gebrekkig timemanagement hebben vaak diepere oorzaken. We stellen werkzaamheden bijvoorbeeld uit omdat we bang zijn door de mand te vallen. We weten niet hoe we moeten beginnen of durven geen nee te zeggen tegen verzoeken terwijl onze agenda al overvol zit. Ken je valkuilen en ga ze te lijf!

Uitstellen

Juist zaken die prioriteit hebben, schuiven we vaak op de lange baan. Waarom? Vaak gaat het om nieuwe en onbekende taken. We zien er tegenop ze ter hand te nemen, vooral als het omvangrijke klussen zijn. Het effect van uitstellen is dat de berg werk steeds groter wordt en dat de weerstand om eraan te beginnen groeit.

De remedie: ga op zoek naar de oorzaak van je uitstelgedrag. Is het faalangst? Perfectionisme? Is de opdracht misschien niet voldoende helder? Kies een bijpassende strategie om je uitstelgedrag te lijf te gaan.

Faalangst

"Ik kan dit niet". De gedachte alleen al kan je totaal verlammen en verhinderen om in actie te komen. De angst door de mand te vallen of iets niet goed te doen kost energie en ook nog eens veel tijd. Faalangst heeft vaak diepere oorzaken. Deze komen in deze cursus niet aan bod. Wel reiken we een praktisch hulpmiddel aan, dat je verder kan helpen.

De remedie: schakel hulptroepen in. Stel je kwetsbaar op naar je baas, je collega's of andere inhoudelijk deskundigen. Maak duidelijk dat je het moeilijk vindt om met een klus te beginnen omdat je niet weet hoe je moet starten. Vraag feedback op een eerste opzet, vraag kritisch commentaar.

Perfectionisme

Wie perfectionistisch is, is in de eerste plaats streng voor zichzelf. Een perfectionist blijft maar schaven en slijpen. Omdat het niet snel goed genoeg is, voert hij een constant gevecht met de tijd.

De remedie: zoek een begrenzer. Een alarmklokje, week- of dagplan helpen je bij het begrenzen van de tijd die je aan een klus besteedt. Een coach kan je ondersteunen bij het vaststellen van kwaliteitseisen.

Hengelen naar waardering

Een schouderklopje of een compliment motiveert. Maar soms wordt het verlangen naar waardering van anderen zo belangrijk dat we er onze eigen prioriteiten voor opzij zetten. Liever dan te werken aan persoonlijke doelen, begraven we ons in 'spoedeisende' zaken die anderen op ons bordje leggen. Dat levert ons namelijk onmiddellijke waardering op. Wie er gevoelig voor is kan er zijn tijd aardig mee vullen. De keerzijde van het 'rennen op elk verzoek' is dat we onze eigen ambities erdoor laten ondersneeuwen. Op de lange termijn levert dat een ontevreden gevoel op.

De remedie: formuleer persoonlijke doelen. Breng je toekomstambities in beeld en werk er stelselmatig aan om ze dichterbij te brengen. Maak gebruik van een weekplan.

Moeite met nee-zeggen

Veel mensen zeggen gemakkelijker ja dan nee. Omdat we het liefst behulpzaam willen zijn, nemen we werk ter hand dat eigenlijk niet tot onze taak hoort en beloven we dingen die we liever niet zouden doen. In sommige gevallen verhult het ook dat we onze eigen ambities en prioriteiten niet op orde hebben en dat het overzicht ontbreekt op wat ons te doen staat. Als we het zelf niet weten, hoe kunnen we dan beargumenteerd nee zeggen tegen iemand die een beroep op ons doet?

De remedie: formuleer persoonlijke doelen en communiceer ze met anderen. Zo maak je inzichtelijk waar je mee bezig bent. Heb je teveel op je bordje? Roep de hulp in van je baas, stel samen priorititeiten en maak realistische afspraken.

Nee zeggenpijl

Nee zeggen

Nee zeggen is moeilijk. In deze korte cursus vind je meer over hoe dat komt en vooral wat je eraan kunt doen. Als je eenmaal goed 'nee' kunt zeggen is dat niet alleen voor jezelf heel prettig maar ook voor anderen.

Chaotische werkplek

Zo'n 85% van het papierwerk dat we bewaren, gebruiken we nooit meer. Laat je het toch op je bureau liggen, dan kost het je gemiddeld 10% van je werktijd om de zaken die je wél gebruikt terug te vinden. Een chaotische werkplek creëert onrust en kost tijd. Dat geldt ook voor de papierstapels op het bureau. Ze ogen zogenaamd geordend maar ondertussen ben je wel steeds tijd kwijt om er iets tussenuit te vissen. Kijk ook eens kritisch naar de overvolle in-bakjes, de fysieke en digitale. Meestal kan de helft weg.

De remedie: maak schoon schip! Werk zaken af en berg de papierrommel weg. Hanteer het 'Doe het nu'-principe! Het consequent naleven ervan houdt je werkplek én je hoofd opgeruimd.

Volgende pagina cursus time-management: Beproefde methoden


Bron: www.leren.nl/cursus/persoonlijke-effectiviteit/timemanagement/waarom-tijd-tekort.html

Copyright © 1999-2024 Applinet
Alle rechten voorbehouden
Colofon