Home
 
Cursussen /rubriek/
streepjes

Leren > Cursus > Professionele vaardigheden > Gesprekstechnieken > Ik-boodschap

Gebruik een ik-boodschap

Gesprekstechnieken

Wie een coöperatieve sfeer nastreeft, gebruikt een 'ik-boodschap'. Ik-boodschappen werken beter dan jij-boodschappen, met name wanneer je iemand aanspreekt op zijn gedrag.

Een jij-boodschap zegt: jij doet iets fout. Een ik-boodschap zegt: ik zou het graag anders zien. Een ik-boodschap nodigt je gesprekspartner uit om begrip op te brengen voor jouw kant van de zaak.

Voorbeelden:

Jij-boodschap: Jij praat te hard
Ik-boodschap: Ik kan me niet concentreren als ik je hard hoor praten

Jij-boodschap: Jij laat niet horen hoe het gaat.
Ik-boodschap: Ik zou graag beter op de hoogte zijn van de voortgang.

Jij-boodschap: Jij begint steeds over iets anders.
Ik-boodschap: Ik vind het lastig om het over zoveel dingen tegelijk te hebben.

Jij-boodschap: Jij geeft geen antwoord op mijn vraag.
Ik-boodschap: Ik zit nog steeds met die vraag...

Een jij-boodschap wijst naar de ander en heeft als risico dat de ander ontkent of in de verdediging schiet. In beide gevallen leidt het de aandacht af van wat je wilt bereiken.

Met een ik-boodschap houd je het bij jezelf. Als je bij jezelf blijft, kan de ander daar niets aan af doen.

Zie ook:

Volgende pagina: Heb oor voor bezwaren


Bron: www.leren.nl/cursus/professionele-vaardigheden/gesprekstechnieken/ik-boodschap.html

Copyright © 1999-2014 Applinet B.V.
Alle rechten voorbehouden
Colofon