Home
 
Cursussen /rubriek/
streepjes

Leren > Cursus > Sociale vaardigheden > Kritiek > Omgaan > Peilers

Effectieve kritiek heeft drie peilers

Kritiek
  1. Duidelijkheid
    Voordat je kritiek kunt geven of ontvangen, moet je weten waarop de kritiek precies is gericht. Degene die kritiek uit op een ander doet er goed aan generalisaties te vermijden ("je neemt zakelijke afspraken nooit serieus").

    Beter is het om concrete voorbeelden te noemen ("Tijdens het gesprek met onze klant, merkte ik dat je steeds zat te geeuwen"). Wie kritiek krijgt, stelt vragen om de kritiek te begrijpen ("Wanneer was dat precies?", "Wat deed ik toen?").
     
  2. Timing
    Wat is het goede moment om kritiek te leveren? Niet te laat. Door uitstel wordt de onderhuidse ergernis alleen maar groter. Het oppotten van frustraties vergroot het risico op emotionele uitbarstingen. Bovendien loop je de kans dat de ander zich de situatie niet eens meer kan herinneren.

    Timing heeft ook te maken met het zoeken naar een goed moment. Wie een ander en plein public bekritiseert, kan een constructieve reactie wel vergeten.
     
  3. Respect
    Toon respect voor de ander. Benoem eigen waarnemingen ("Ik zie dat je steeds zit te geeuwen") en hoed je voor interpretaties ("Je bent ongeïnteresseerd").

    Benoem liever het gewenste gedrag dan het gedrag dat je afkeurt. Liever niet: "Je mag niet onder werktijd met je vrienden bellen". Maar: "Ik heb liever dat je priv├ęgesprekken in je eigen tijd voert".

Volgende pagina: Regels voor het geven van kritiek


Bron: www.leren.nl/cursus/sociale-vaardigheden/kritiek/drie-peilers.html

Copyright © 1999-2017 Applinet B.V.
Alle rechten voorbehouden
Colofon