Home
 
Cursussen /rubriek/
streepjes

Leren > Cursus > Sociale vaardigheden > Kritiek > Omgaan

Omgaan met kritiek

Kritiek

Waarom vinden we kritiek lastig? Niet zelden worden we boos of emotioneel als we worden aangesproken op ons gedrag. We ontkennen bij hoog en laag of schieten in de verdediging. Ook het uiten van kritiek is niet altijd gemakkelijk. Want: hoe zal de ander reageren? Wat doen we als hij boos wordt of emotioneel?

Wie zich niet oefent in het geven en ontvangen van kritiek loopt risico's. Denk bijvoorbeeld aan: minder plezier in het werk, ontwijkinggedrag, oppotten van frustraties en -in het ergste geval- een ziekmakende werksfeer die uitmondt in overspannenheid en verzuim.

Hoe gaan we om met kritiek?

In het omgaan met kritiek speelt onzekerheid vaak een rol. We interpreteren kritische kanttekeningen als een aanval op onze persoon en voelen ons afgewezen. Is de kritiek ook nog eens afkomstig van een leidinggevende, dan voelt dat extra onveilig omdat we de consequenties niet altijd kunnen overzien. Zijn we zélf degene die kritiek uiten, dan voelen we ons minstens zo onzeker. Ons streven naar harmonie gaat boven alles, van jongs af aan hebben we geleerd anderen niet te kwetsen. Lastig dus om gevoelige onderwerpen aan te snijden.

Volgende pagina's:


Bron: www.leren.nl/cursus/sociale-vaardigheden/kritiek/omgaan-met-kritiek.html

Copyright © 1999-2017 Applinet B.V.
Alle rechten voorbehouden
Colofon