Cursus Marketing
Deze online cursus Marketing is een inleiding in het marketingdenken voor professionals zonder marketingachtergrond. Ontdek de wereld van de marketingmix, de paarse koe, marktonderzoek en het marketingplan. Geheel up-to-date met de laatste aardverschuiving in marketingland: het internet.
1. Wat is marketing?
Wat marketing niet is. De markt: de oorsprong van het woord. Tweerichtingsverkeer: ook kopers zijn marketeers. Een aantal definities. Marketing, een vies woord?
2. De marketingmix
3. Marktonderzoek
4. Marketingplan
- Analyse
Het ontwikkelen van een marketingplan begint met analyse. Van de huidige koers, van de externe omgeving en van de interne omgeving.
- SWOT-analyse: een voorbeeld
De SWOT-analyse (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats) is een korte lijst van sterke en zwakke punten, kansen en bedreigingen.
- Bedrijfsportfolio vaststellen en strategische doelstellingen bepalen
Het bedrijfsportfolio is het geheel van activiteiten en producten van het bedrijf. Bij de analyse daarvan moet bijvoorbeeld bekeken worden of een product wordt afgestoten of dat het assortiment juist moet worden uitgebreid.
5. Hoe verandert marketing door internet?
Bronnen
- Principes van Marketing (2006). Philip Kotler, Gary Armstrong, John Saunders, Veronica Wong. Nederlandse bewerking door Frank Broere. Pearson Prentice Hall.
- Master in Marketing (2004). Ger Hofstee. Lemma.
Auteur: Erik Weijers (november 2007)
Meer weten? Goede leerzame websites over marketing.
Bron: www.leren.nl/cursus/ondernemen/marketing/
Copyright © 1999-2022 Applinet
Alle rechten voorbehouden
Colofon