|
Marketing | |
Inhoud: Marketingmix
|
Met plaats wordt bedoeld: distributiekanalen. Om een product te verkopen, heb je met meer partijen te maken dan de klant. Denk aan leveranciers, tussenhandelaren en klanten van tussenhandelaren.
Wat voegt de tussenhandel eigenlijk toe? Het antwoord is efficiëntie in het bereiken van de doelgroep. Tussenhandelaren hebben het netwerk van klantencontacten. Die klant wil liever niet door vijf verschillende computerleveranciers benaderd worden met promotionele acties. Hij wil liever naar de tussenhandel, die hem overzichtelijk de voor- en nadelen van alle producten uiteen zet. Een ander voorbeeld: voor een freelance ICT-consultant kan een detacheringsbureau een goede partner zijn bij het zoeken naar klanten die beter aansluiten bij je talenten.
Een typisch distributiekanaal ziet er als volgt uit: de producten gaan van producent via de groothandel, naar de detaillist en tenslotte de consument. In een dergelijk zogenaamd verticaal kanaal kan een verschil van mening ontstaan. Als bijvoorbeeld een producent van pc’s zijn producten rechtstreeks, online aan klanten gaat verkopen, zullen de detaillisten hier niet blij mee zijn. Dit kan vervolgens weer gecompenseerd worden: de fabrikant geeft detaillisten bijvoorbeeld een percentage van de online omzet.
Een oplossing voor dergelijke conflicten is het samenvoegen van de niveaus in het kanaal. Dat zie je bijvoorbeeld bij bierbrouwers en oliemaatschappijen. Zij zijn niet alleen de producenten, maar hebben de cafés en tankstations in handen. Doordat deze niveaus van de keten van hetzelfde bedrijf zijn, zijn er geen (minder) belangenconflicten. Een franchise is een andere vorm van contractuele samenwerking tussen groothandelaar en onafhankelijke ondernemer. Deze vorm van detailhandel groeit de laatste jaren sterk.
Een belangrijke trend is dat de tussenhandel wordt uitgeschakeld. E-commercebedrijven nemen snel in aantal en omvang toe. De traditionele tussenhandelaren moeten dus nieuwe manieren zoeken om de klant meerwaarde te bieden.
Het nadenken over de kanalen begint, zoals alle marketingbeslissingen, bij het begrijpen van de behoefte van de klant. Elke schakel in de distributieketen geeft de klant als het goed is meerwaarde. Een grote dichtheid aan vestigingen levert hem een kortere reistijd op. Een mogelijkheid tot online kopen levert hem kostenbesparing op. Weegt die kostenbesparing op tegen de wachttijd van een postorderbestelling en de mindere service? Dat soort vragen moeten gesteld worden. Verkoop je bederfelijke waar? Dan moeten er geen vijf schakels in het kanaal zitten. Wil je als nieuwkomer niet vechten om schapruimte in de supermarkt? Dan is de totaal andere aanpak van huis-aan-huisverkoop een idee.
Volgende pagina: De vijfde p: de paarse koe
Bron: www.leren.nl/cursus/ondernemen/marketing/plaats.html
Copyright © 1999-2024 Applinet
Alle rechten voorbehouden
Colofon