|
|
![]() | Zakelijk telefoneren |
Inhoud: Je wordt gebeld
Iemand opbellen Veelvoorkomende telefoonsituaties |
In de laatste fase van een inkomend gesprek gaat het erom de gemaakte afspraken op een rijtje te zetten en een goede indruk achter te laten.
Herhaal, om vergissingen en miscommunicatie te voorkomen, aan het einde van het gesprek de afspraken die je met je gesprekspartner hebt gemaakt, bijvoorbeeld:
“Mevrouw Kievits, ik stuur u vandaag nog de informatie over onze trainingen toe.”
En tenslotte: geef inhoud aan je afscheid. Weet dat de laatste indruk blijft hangen! Je kunt het gesprek vervolgens naar een afsluiting sturen door vriendelijke een vraag te stellen, zoals:
“Heeft u verder nog vragen?”
Als de beller deze vraag ontkennend beantwoordt, beƫindig je het gesprek vervolgens correct. Een goed voorbeeld hiervan is:
“Dank u wel voor uw interesse, mevrouw Kievits. Ik wens u nog een prettige dag.”
Bij een inkomend gesprek is het gebruikelijk dat je als laatste de hoorn neerlegt. Zo geef je degene die opbelt nog de kans iets toe te voegen.
Maak er een goede gewoonte van dat je onmiddellijk na elk gesprek checkt of je notitie duidelijk genoeg is en vul deze eventueel nog aan. Kom gemaakte afspraken altijd na. Stuur de beloofde informatie dus ook echt toe, geef een boodschap door of bel terug op het juiste tijdstip. Kun je de gemaakte afspraak niet nakomen, bel dan direct terug met een korte verklaring.
Verder naar de hoofdpagina van de cursus Zakelijk telefoneren.
Bron: www.leren.nl/cursus/professionele-vaardigheden/telefoneren/telefoongesprek-afsluiten.html
Copyright © 1999-2025 Applinet
Alle rechten voorbehouden
Colofon