Home
 
Cursussen /rubriek/
streepjes

Leren > Cursus > Persoonlijke effectiviteit > burn-out voorkomen > Aan de slag

Aan de slag met de burn-out
Burn-out voorkomen

Een burn-out is een ernstige aandoening met psychische oorzaken en fysieke en psychische gevolgen. Professionele hulp is eigenlijk altijd noodzakelijk. Het gaat immers bij een burn-out om een andere manier van leven. Je vindt hierna een paar tips en vooral iets over de weg waarlangs beter worden zou kunnen verlopen.

Onderzoek laat zien dat naarmate je langer weg bent, het langer duurt om terug te komen. Je hoort en leest rampverhalen van mensen die door hun burn-out arbeidsongeschikt worden. Het lerarenberoep is een tijdlang berucht geweest.

Donner-Quanjer en Van Gogh schreven het leesbare boekje 'Aan het werk met een burn-out.' Uitgangspunt van dit boek is dat het goed is om zo snel mogelijk de energiebalans te herstellen. Een poosje niets doen, ontregelt die balans alleen maar. In hun boek laten zij zien hoe je kunt werken aan het herstel van die balans.

De sleutel is het weer terugkrijgen van de regie over je leven. Jij bepaalt wat goed is voor je en wat niet. Op basis daarvan zeg je 'ja' of 'nee'. Om dat te kunnen beslissen moet je weten wat je energie geeft en wat je energie kost. Daartoe kun je een soort energiedagboek bijhouden. Een grootboek waarin je inkomsten en uitgaven noteert. Vervolgens ga je dat bestuderen en stel je voor jezelf wat leefregels op. De eerste tijd zal je je vooral laten leiden door energiegevers: je bent immers uitgeput. Maar dat betekent niet dat je niet af en toe iets kunt doen wat energie kost. Verder zul je aan de slag moeten met vaardigheden zoals assertiviteit, nee-zeggen en licht denken.

In de aanpak van Donner-Quanjer en Van Gogh ga je al heel snel weer gedeeltelijk aan het werk. De eerste tijd ben je zélf het onderwerp. Hoe zorg je ervoor dat je niet opnieuw burn-out raakt? Daartoe bekijk je een aantal aspecten van je werk op waar de meeste stress vandaan komt en maak je een actieplan om die stress te beperken. En het is niet ondenkbaar dat je erachter komt dat het werk wat je doet, niet het werk is wat je nu wilt doen. Niet voor niets is een burn-out vaak het signaal dat je een andere levensfase ingaat. Een grondige heroriëntatie op je drijfveren en ambities is dan belangrijk. Verbrand niet meteen al je schepen: die camping in Zuid-Frankrijk kun je altijd nog beginnen. Wees realistisch en vraag vrienden en collega's om een eerlijk advies. Vergeet je leidinggevende niet. Wie weet, zijn er andere functies bij je eigen werkgever waar je uitstekend tot je recht kunt komen.

Vroeger stond voor een goede burn-out een jaar thuis. De bedrijfsarts zal je tegenwoordig al snel weer aan het werk willen. Beschouw dat als een blijk van waardering. Je bent niet afgeschreven. Integendeel: je bent belangrijk.

Assertiviteit

 

Nee zeggen

Assertief

Je baas begrijpt je niet, je collega’s gaan er met jouw ideeën vandoor en anderen bepalen de agenda. Wat doe je eraan? Assertieve mensen komen op voor zichzelf, geven hun mening of uiten hun gevoel zonder zich schuldig, beschaamd of onzeker te voelen.

 Nee zeggen

Nee zeggen is moeilijk. In deze korte cursus vind je meer over hoe dat komt en vooral wat je eraan kunt doen. Als je eenmaal goed 'nee' kunt zeggen is dat niet alleen voor jezelf heel prettig maar ook voor anderen.

Licht denken

 

Energie voor werk of studie

Vrouw denkt licht

Hoe word of blijf je gelukkig in je werk? Deze cursus ‘Licht denken’ gaat daarover. Je leert nadenken over je werk en je werksituatie. Je ontdekt welke rol jij daar zelf in speelt.

 energie

Je hebt nog zoveel te doen: die boeken lezen, een diploma halen, je project afronden, de klusjes van vandaag, maar... waar haal je de energie vandaan?

Volgende pagina: Checklist


Bron: www.leren.nl/cursus/persoonlijke-effectiviteit/burn-out/aan-de-slag.html

Copyright © 1999-2017 Applinet B.V.
Alle rechten voorbehouden
Colofon