Home
 
Cursussen /rubriek/
streepjes

Leren > Cursus > Professionele vaardigheden > Adviseren > Adviestraject > Verkopen

Verkopen van je advies

Adviseren

In een adviestraject zijn er haast altijd momenten dat je je advies moet verkopen. Je hebt een plan ontwikkeld samen met een projectgroep en wil dat plan presenteren (lees: verkopen) aan de directie. Soms zal de presentatie meer het karakter hebben van een gesprek. In dergelijke gesprekken is het handig als je erin slaagt om af en toe even uit jezelf te stappen en te checken of je de juiste dingen doet. De Roos van Leary is een handig instrumentje om naar jezelf te kijken en naar de interactie met je geadviseerde.

Een belangrijke tip willen we in verband graag geven: stop geen energie in het overtuigen van iemand die gewoon niet wil. Het is fnuikend voor de samenwerking en je wordt er bovendien heel moe van. Een van de uitgangspunten is nu juist dat adviseren als vanzelf moet gaan.

Bij het verkopen van je advies is strategisch opereren een must. We hebben het al eerder gezegd: ga niet tegen de stroom in maar ga juist met de stroom mee. Dat betekent dus dat je die stroom moet kennen. Zorg daarom voor voeling met het bedrijf waar je voor werkt. Het is niet ingewikkeld om die strategie in grote lijnen duidelijk te krijgen. Wat doen andere bedrijven in deze bedrijfstak? Waar staat het bedrijfsblad vol van? Als duidelijk is dat schaalvergroting onvermijdelijk is, heeft het geen zin om een logistiek concept te bedenken waarin een oud magazijn moet worden opgeknapt. Pak het dan groot aan: zoek samenwerking, overweeg de bouw van een groot nieuw magazijn en zoek daar partners bij. Een boeiende site over strategisch denken is die van Paul Valens (link opent in een nieuw venster).

Volgende pagina: de evaluatie


Bron: www.leren.nl/cursus/professionele-vaardigheden/adviseren/advies-verkopen.html

Copyright © 1999-2017 Applinet B.V.
Alle rechten voorbehouden
Colofon