Home
 
Cursussen /rubriek/
streepjes

Leren > Cursus > Sociale vaardigheden > Zakelijk flirten > Ruimte

Ruimte laten, ruimte nemen

Zakelijk flirten

Wie zakelijk flirt, zet zijn eigen ego even opzij. Maar uiteindelijk wil je wél je verhaal kwijt. Het is dus een kwestie van ruimte laten én ruimte nemen. Flirten is een anders ego een beetje strelen. Je geeft hem of haar de ruimte om z’n verhaal te doen. Maar uiteindelijk moet je ook wel zelf ruimte nemen. Anders sta je met lege handen. Dan weet jij alles van de ander maar de ander niets van jou! Flirten is dus zinloos als je niet ook een keer ruimte neemt! Een goed voorbereide elevator pitch is dan handig.

En daar is-ie weer: de elevator pitch

Als je merkt dat je elkaar wat te bieden hebt, moet je wel een verhaal klaar hebben. Je weet nu veel over de ander maar de ander weet nog maar weinig over jou. Op zustersite Carrièretijger vind je informatie over de zogenaamde “elevator pitch”. Dat is een kort praatje waarin je de ander vertelt over wat je te bieden hebt. Zorg ervoor dat je dat klaar hebt. Schrijf hem desnoods uit. Oefen in de stilte van je werkkamer. Oefen voor de spiegel. Oefen op je vriend. Zorg dat het óver komt.

Als je goed naar de ander hebt geluisterd, weet je veel van de ander. Je weet wat hij doet, je weet wat hem interesseert en je weet wat hij belangrijk vindt. Daar pas je je elevator pitch op aan. ‘...en wat doe jij?’ ‘Nou, ik kon wel eens je redder in nood zijn. Je vertelt dat jullie het zo druk hebben op dit moment. Ik ben tekstschrijver en vooral gespecialiseerd in direct mail. Het is een hele kunst om een brief zó te schrijven dat je precies de goede toon raakt. En bovendien dat alleen die mensen reageren waar je als bedrijf wat aan hebt. Dat gaat zo vaak mis. Dan zie je dat de respons wel dik in orde is maar dat ze met die respons niets kunnen. Ik werk nu bijvoorbeeld voor bedrijf X. Zij hebben nu een veel betere respons op hun campagnes. Misschien dat het goed is dat ik eens langs kom? Het zou zomaar kunnen dat je het minder druk hebt en toch meer klanten krijgt.’

Je ziet: je legt een link naar de ander en vertelt vervolgens je verhaal. En afhankelijk van de persoon voor je laat je dat volgen door een concreet verzoek of aanbod. Dat kan zijn het aanbod om eens langs te komen en verder te praten. Maar je kunt ook vragen naar een contactpersoon. ‘Wie gaat er bij jullie over de marketingcommunicatie? Zou je me eens kunnen introduceren?’


Bron: www.leren.nl/cursus/sociale-vaardigheden/zakelijk-flirten/ruimte-laten-en-innemen.html

Copyright © 1999-2017 Applinet B.V.
Alle rechten voorbehouden
Colofon