Tips voor het bedenken van vragen over de leerstof
Om te beginnen is het belangrijk structuur waar te
nemen in de leerstof. Vervolgens kun je als volgt vragen bedenken:
- Stel bij elke definitie van een begrip de vraag "Wat is een
<begrip>?" of "Wat betekent <begrip>?".
- Stel telkens als in de stof een verband wordt aangegeven de vraag:
Wat hebben deze zaken met elkaar te maken?
- Stel bij elke bewering de vraag "Waarom is dat zo?"
- Draai een feitelijke mededeling om in een vraag. ("De euro werd
ingevoerd op 1-1-2002" wordt "Wanneer werd de euro
ingevoerd?").
- Stel bij elk mechanisme de vraag "Hoe werkt het?"
- Stel bij elke gebeurtenis de vraag "Wie waren erbij betrokken?"
- Stel bij elke gebeurtenis de vraag "Waar en wanneer vond dit plaats?"
- Maak gebruik van de toetsopgaven en oefeningen in de leerstof.
Wat voor vragen werken het best?
- Vragen die een uitdaging voor je zijn en die je prikkelen om aan de slag te gaan.
- Vragen die je in de praktijk van je opleiding of werk tegen kan komen.
- Vragen waarmee je verbanden met andere delen van de leerstof legt.
- Vragen die oude kennis terugroepen
in je geheugen, zodat je de nieuwe kennis beter kunt onthouden.
Hoger-niveau vragen
Er zijn verschillende soorten vragen. Bij
de hoger-niveau vragen heb je inzicht in de stof nodig hebt, moet je de theorie
toepassen, moet je de leerstof analyseren, moet je nieuwe kennis construeren
of moet je iets beoordelen. Zulke moeilijkere vragen prikkelen tot nadenken
en bevorderen daarmee het leerproces.
Enkele suggesties voor hoger-niveau vragen:
- Wat is het verband tussen ...?
- Wat zijn de oorzaken/gevolgen van ...?
- Wat zijn de voordelen/nadelen van ...?
- Hoe kan ik dit toepassen?
- Welke bewijzen zijn er voor...?
Kritische vragen
Vragen die je helpen kritisch te denken:
- Is dit waar?
- Waarom is dat zo?
- Is dat een feit of een mening?
- Zijn de feiten verifieerbaar?
- Hoe komt de auteur tot zijn conclusie?
- Waarom is dit belangrijk?
- Hoe werkt dat dan?
- Komt deze informatie van een betrouwbare bron? Wat zeggen andere bronnen daarover?
- Is het taalgebruik van de auteur neutraal of emotioneel geladen?
Doelmatig leren
Je kunt jezelf ook vragen stellen om doelmatiger te leren:
- Heb ik dit eigenlijk wel nodig? Wil ik dit leren?
- Wat moet ik eerst leren om dit te kunnen begrijpen?
- Is dit de beste informatie over het onderwerp, of kan ik beter iets anders zoeken?
Als het niet lukt vragen te bedenken
Als je ergens echt geen vraag bij kunt bedenken dan stel je de vraag: Wat
kan ik hiervan leren?. In feite ben je dan nog bezig met het verkennen
van de leerstof.
"Question everything. Learn something. Answer nothing."
Engineer's Motto.
Volgende pagina: Doelgericht lezen - Zoek antwoorden en verwerk de informatie
Bron: www.leren.nl/cursus/leren_en_studeren/actief_leren/tips_bedenken_vragen.html
Copyright © 1999-2025 Applinet
Alle rechten voorbehouden
Colofon