Stel jezelf vragen over de stof om doelgericht te leren
Na het verkennen van de leerstof is het goed
eerst gerichte vragen te formuleren. (waarom?)
Aan de hand van deze vragen bestudeer je de relevante delen van
de stof en verwerf je doelgericht bepaalde kennis en inzichten.
Elke vraag is in feite een leerdoel. De vragen stimuleren
je om actief na te denken, verbanden te ontdekken en kritisch
en selectief te lezen.
Studeren aan de hand van vragen kun je toepassen op verschillende niveaus. Begin met globale vragen
over de leerstof als geheel. Gaandeweg verzamel je steeds specifiekere vragen, per studieperiode, hoofdstuk of onderdeel.
Wat voor vragen kun je bedenken?
- Soorten vragen
Er zijn verschillende soorten vragen te onderscheiden met een oplopende moeilijkheidsgraad.
De moeilijkere soorten vragen prikkelen tot nadenken en bevorderen daarmee het leerproces.
- Tips
Enkele praktische tips voor het bedenken van vragen bij de leerstof.
"Questions focus our thinking. Ask empowering questions like: What's good about this? What's not perfect about it yet? What am I going to do next time? How can I do this and have fun doing it?"
Charles Connolly.
Wat doe je met de vragen?
Je kunt de vragen die je formuleert op verschillende manieren gebruiken:
- Noteer elke vraag in een tekstbestand of op een apart vel
papier en schrijf er later een samenvatting
van de antwoorden en aantekeningen bij.
- Voeg de vragen toe aan het visueel schema
van de leerstof dat je gemaakt hebt.
- Neem de vragen met antwoorden die je uit je hoofd wilt leren op in een vragenbank.
Dit werkt vooral goed met kennisvragen.
- Gebruik de vragen als leerdoelen om je leerproces te sturen en de voortgang te bewaken.
Waarom is het goed vooraf vragen te bedenken?
- Je kunt aan de hand van je eigen vragen doelgericht bepaalde onderdelen van
een grote hoeveelheid leerstof verwerken.
- Je kunt naar eigen inzicht structuur aanbrengen in de leerstof. Dit is vooral van belang als het
materiaal slecht gestructureerd is of als je met veel verschillend materiaal moet werken.
- Je kunt in de gaten houden op welke vragen je het antwoord geleerd hebt. Daarmee kun je je voortgang bewaken.
- Je kunt de vragen gebruiken om een vragenbank
te vullen en zo de stof systematisch te herhalen tot je alle
antwoorden feilloos kunt onthouden.
- Je ontdekt of je de leerstof goed begrijpt en waar de moeilijkheden zitten.
- Je stimuleert jezelf om na te denken over het onderwerp.
- Je ontdekt hiaten in de leerstof, dat wil zeggen:
vragen die je na het verwerken van alle stof nog niet kunt beantwoorden.
- Je kunt oude kennis met goed gekozen vragen eerst terugroepen
in je geheugen, zodat je de nieuwe kennis beter kunt onthouden.
- Je kunt met goed gekozen vragen verbanden leggen dwars door
de leerstof heen, zodat je makkelijker associaties
maakt en de nieuwe kennis beter kunt onthouden.
- Door de vragen als uitgangspunt te nemen kun je de leerstof kritisch
en doelgericht lezen.
"We learn more by looking for the answer to a question and not finding it than we do from learning the answer itself."
Lloyd Alexander.
Volgende pagina: Verschillende soorten vragen over de leerstof
Bron: www.leren.nl/cursus/leren_en_studeren/actief_leren/vragen.html
Copyright © 1999-2025 Applinet
Alle rechten voorbehouden
Colofon