Vragenbank
Maak een vragenbank die de hele stof omvat en bestudeer de stof door jezelf
telkens een vraag te stellen
en het antwoord te toetsen. Dit is een vorm van actief
leren waarmee je de leerstof beter kunt onthouden dan wanneer
je alleen passief leest. (waarom?) Bovendien
kun je aan de hand van een vragenbank doelgerichter leren.
(waarom?)
Deze vorm van leren wordt ook wel Drill & Practice genoemd en is vooral geschikt
om dingen uit je hoofd te leren.
Hoe werkt het?
Je werkt in twee fasen:
- Bouw een vragenbank op
- Verken de leerstof
en bestudeer het materiaal vluchtig
- Formuleer bij elk inhoudelijk onderdeel (definitie, stelling, argument,
...) één of meer vragen
- Verzamel alle vragen in een vragenbank
- Vragen beantwoorden en de leerstof verwerken
- Kies een willekeurige vraag uit de vragenbank.
- Probeer de vraag eerst uit je hoofd te beantwoorden. Maak
daarbij aantekeningen van je antwoord.
- Zoek het goede antwoord op en vergelijk dit met je eigen antwoord.
- Noteer bij de vraag of je het antwoord volledig goed had.
Noteer ook de datum.
- Als je een vraag tenminste tweemaal volledig goed hebt beantwoord - met
minstens een dag tussen beide pogingen - dan verwijder je deze uit
de vragenbank.
- Naar aanleiding van het verwerken van bepaalde stof kun je natuurlijk
nieuwe vragen aan je vragenbank toevoegen.
- Herhaal dit proces tot je de vragenbank helemaal hebt verwerkt.
Hoe bedenk je de juiste vragen?
- Soorten
vragen
Er zijn verschillende soorten vragen te onderscheiden met een oplopende moeilijkheidsgraad.
Met name kennisvragen, inzichtvragen en toepassingsvragen
zijn geschikt om in een vragenbank op te nemen.
- Tips
Enkele praktische tips voor het bedenken van vragen bij de leerstof.
De vraag moet als juiste antwoord die kennis hebben die jij aan het eind van
het leerproces wilt hebben. Het is aan jou om te bepalen welke kennis dat
is. Met andere woorden: je leert niet per se wat er in het boek staat, je leert
wat jij wilt leren.
Als je bijvoorbeeld een economische beschouwing leest over de invoering van
de euro op 1-1-2002 in twaalf Europese landen, dan kun je denken aan de volgende
vragen:
- Wanneer werd de euro ingevoerd in de eerste groep van 12 landen?
- Welke landen voerden op 1-1-2002 de euro in?
- Waarom stapten sommige Europese landen op 1-1-2002 wel over op de euro en
andere niet?
- Welke economische gevolgen had de invoering van de euro in 12 Europese
landen op 1-1-2002?
"It is better to ask some of the questions than to know all the answers."
James Thurber.
Meer dan overhoren
Je kennis toetsen aan de hand van vragen wordt ook wel overhoren genoemd.
De simpelste vorm van overhoren is het uit je hoofd leren van de
betekenis of vertaling van woorden in een vreemde taal. Daarbij hoef je geen
vragen te formuleren, want die spreken vanzelf ("Wat betekent serendipity?").
Je hoeft ook geen vragenbank te maken, want het lijstje woorden in het boek is
voldoende.
Met een vragenbank kun je meer doen dan overhoren:
- Bij overhoren denk je misschien aan het leren van de kennis door herhalen.
Het overhoren is dan alleen controle achteraf. Met een vragenbank verwerk
je de kennis vanaf het begin aan de hand van vragen. Je bevordert daarmee
het leren van de kennis door associëren in plaats
van herhalen.
- Je kunt vragen formuleren die rijker aan inhoud zijn.
Bijvoorbeeld:
- Formuleer een zin met het woord serendipity, waaruit de
betekenis van dit woord duidelijk blijkt.
- Geef een praktijkvoorbeeld van serendipity
Praktische tips voor de vragenbank
Je kunt een vragenbank maken met zeer eenvoudige middelen. Schrijf
bijvoorbeeld de vragen op losse papiertjes en doe ze in een doos.
Het kan ook mooier. De computer is een uitstekend hulpmiddel om de vragen
te
verzamelen en ze op je af te vuren. Overhoor jezelf met een handig programma, of een speciale website.
Oefening: vragenbank over de vragenbank
Je kunt het gebruik van de vragenbank oefenen met deze vragenbank
over leren aan de hand van een vragenbank.
Waarom kun je de stof beter onthouden als je een vragenbank gebruikt?
- Door jezelf een vraag te stellen denk je (onbewust) eerst na over het antwoord
op basis van wat je al weet. Hierdoor wordt oude kennis geactiveerd
en kun je later beter associaties maken met
nieuwe kennis.
- Een vraag stimuleert tot nadenken. Dit in tegenstelling tot
passief lezen, waarbij je ogen soms minutenlang over de pagina's glijden
zonder dat je daadwerkelijk nieuwe kennis opneemt. Hoe vaak overkomt het
je niet dat je zit te lezen en dat je je plots realiseert dat je geen
flauw idee hebt wat je de afgelopen paar minuten hebt gelezen?
- Het stellen van een vraag prikkelt je nieuwsgierigheid en dat
is goed voor je motivatie.
Waarom kun je met een vragenbank doelgerichter leren?
- De vragen kun je zelf kiezen. Je kunt vragen bedenken die het meest relevant
zijn voor jouw leerdoel.
- De vragen die je je tijdens het leren stelt komen overeen met de
vragen of uitdagingen waarmee je later in de praktijk
geconfronteerd wordt (bijvoorbeeld een toets, examen of werksituatie).
Je verwerkt dus de kennis in de vorm waarin je het later nodig hebt.
- De hoeveelheid vragen neemt na een zekere aanlooptijd af. Je gaat je
vanzelf steeds meer concentreren op de vragen waar je kennelijk
nog moeite mee hebt.
- Je kunt tijdens het leren vanaf het eerste moment voortdurend je
voortgang bewaken.
Volgende pagina: Oefenen met een vragenbank
Bron: www.leren.nl/cursus/leren_en_studeren/geheugen/vragenbank.html
Copyright © 1999-2024 Applinet
Alle rechten voorbehouden
Colofon