|
|
![]() | Didactiek |
Inhoud: Over leren:
Training opzetten: |
Hoe leren mensen? En hoe speel je daar effectief op in? Iedereen heeft wel de herinnering aan een leerkracht die wist te boeien en te binden. En ook van het tegendeel: leerkrachten die ongetwijfeld heel goed waren in hun vak maar het niet wisten over te brengen. Kennelijk is theoretische bagage niet voldoende om werkelijk iets te weeg te brengen als trainer of docent. Wat maakt je een goede trainer? Een korte les over leren.
Iedereen heeft een eigen leerstijl. De één begraaft zich in vakliteratuur voordat hij iets nieuws in de praktijk beproeft, de ander kiest voor trial and error: gewoon dóen en maar kijken wat er gebeurt.
Volgens Kolb leren mensen op vier manieren. Hij onderscheidt vier leerstijlen:
Voor een effectief leerproces is het belangrijk dat alle fasen worden doorlopen, ongeacht het startmoment waarop deelnemers 'instappen'. De waarde van het model van Kolb zit erin dat je (overheersende) leerstijlen in een groep kunt vertalen naar effectieve werkvormen.
Doener Sterk:
Zwak:
Effectieve werkvormen:
|
Dromer Sterk:
Zwak:
Effectieve werkvormen:
|
Beslisser Sterk:
Zwak:
Effectieve werkvormen:
|
Denker Sterk:
Zwak:
Effectieve werkvormen:
|
Soms is een groep divers samengesteld en zul je de stem van de meerderheid volgen én kiezen voor een variatie in werkvormen. In andere gevallen laat de favoriete leerstijl zich makkelijker voorspellen. Denk bijvoorbeeld aan buschauffeurs (doeners).
Volgende pagina: Taken van de trainer
Bron: www.leren.nl/cursus/leren_en_studeren/didactiek/leerproces.html
Copyright © 1999-2021 Applinet
Alle rechten voorbehouden
Colofon