Home
 
Cursussen /rubriek/
streepjes

Leren > Cursus > Sociale vaardigheden > Lastige mensen > Gesloten mensen

Gesloten mensen

Lastige mensen

Gesloten of zwijgzame mensen laten niet blijken wat ze werkelijk denken. Ze hebben een koele blik, zijn onbewogen en terughoudend. Ze sluiten andere mensen buiten. Ze kunnen lastig zijn doordat ze bedoeld of onbedoeld essentiƫle informatie achterhouden, of nalaten te waarschuwen voor een opdoemend probleem.

Voor de leidinggevende kan het lastig zijn dat de gesloten persoon veel minder bijdraagt aan het team dan hij zou kunnen doen. Dat iemand gesloten is wil niet zeggen dat hij geen bijdrage heeft, slechts dat hij die bijdrage niet spontaan levert.

De beste manier om een gesloten persoon aan te spreken is met een direct op de persoon gespeelde open vraag:

Goede relatie opbouwen

Maak er een gewoonte van om regelmatig en bij verschillende gelegenheden de gesloten persoon op vriendelijke toon zo'n open vraag te stellen.

Probeer te ontdekken wat de belangrijkste vaardigheden, talenten en interesses zijn van gesloten personen. Gebruik dan een tijdschriftartikel of een leuke webpagina die je vindt over dat onderwerp om een gesprek aan te knopen.

Of vraag een persoonlijk advies op een gebied waarop de gesloten persoon deskundig is. Je kunt bijvoorbeeld achterhalen waar de persoon woont en een advies vragen over die buurt:

Omgaan met ontwijkend gedrag

Als de gesloten persoon na jouw gerichte open vraag iets vaags zegt dat in feite geen antwoord geeft, dan is het zaak aan het onderwerp vast te houden en het gesprek op de gestelde vraag terug te brengen. Een niet-offensieve manier om dat te doen is met een ik-boodschap:

Hardnekkige gevallen

Iemand die een gerichte open vraag ontwijkt met een antwoord als "dat weet ik niet" kun je vragen:

Kijk de persoon dan verwachtingsvol aan en wacht rustig af, zelfs als het lange tijd stil blijft. De stilte is voor de gesloten persoon waarschijnlijk pijnlijker dan voor jou.

Volgende pagina: Omgaan met negatievelingen, pessimisten en klagers


Bron: www.leren.nl/cursus/sociale-vaardigheden/lastige-mensen/gesloten.html

Copyright © 1999-2017 Applinet B.V.
Alle rechten voorbehouden
Colofon