|
Werkconferentie | |
Inhoud: Nazorg |
Een werkconferentie heeft iets van een snelkookpan. Onder relatief hoge druk zorg je met elkaar voor een resultaat. Fantastisch. Maar hoe voorkom je nu dat het resultaat even later in de la belandt?
De vergelijking met de snelkookpan helpt hierbij. Aardappels kun je prima in korte tijd onder hoge druk gaar krijgen. Maar sommige gerechten moeten sudderen. Die hebben tijd nodig. Als je het resultaat laat prevaleren boven het proces, loop je het risico dat mensen in het heetst van de strijd zich – vaak tegen beter weten in- laten overtuigen. Ze gaan akkoord met iets waarmee ze bij hun achterban niet kunnen aankomen. Je hebt dan teveel druk gecreëerd: het is dan leuk om met een resultaat thuis te komen maar het brengt je geen stap dichterbij.
Verder is het zaak om afspraken tijdens een werkconferentie direct heel concreet en meetbaar te formuleren en ook vast te leggen hoe je de nakoming ervan gaat meten en wie dat doet. Dat klinkt alsof je een contract opstelt en zo is het precies. Voorkom afspraken waarvan je op je klompen aanvoelt dat men ze niet gaat nakomen. Het gebeurt wel dat er tijdens een werkconferentie een soort 'groupthink' ontstaat waarin alles mogelijk lijkt. Het MT dat tot de conclusie komt dat men elkaar te weinig informeert en dus besluit om voortaan iedere werkdag even een kwartiertje voor elkaar vrij te houden. Vergeet het! Lukt toch niet. Spreek iets reëels af.
Rapporteer. Aan de opdrachtgever in de eerste plaats. Verkoop je resultaat zo snel mogelijk en zo goed mogelijk. Bereid dat tijdens de werkconferentie al voor. Daardoor voorkom je tegenstrijdige verhalen. Een goede, eensluidende rapportage is belangrijk want je opdrachtgever zal verantwoordelijk zijn voor het implementeren van de resultaten. Rapporteer ook aan de achterbannen en doe ook dat snel. Een kort verslag kan de communicatie rond de werkconferentie binnen de achterban aanzwengelen. Mensen gaan vragen stellen, bijvoorbeeld tijdens het werkoverleg. Daardoor gaat het onderwerp leven en kun je de implementatie van wat is afgesproken vergemakkelijken.
Zeker als je opdrachtgever bij de afsluiting van de werkconferentie de resultaten in ontvangst neemt, kan het aardig zijn om hem een cadeautje te laten meenemen voor de deelnemers. Een bos bloemen voor de partners bijvoorbeeld. Overdrijf niet.
Evalueren na afloop van een bijeenkomst heeft vaak iets kunstmatigs. Men is moe, wil naar huis en heeft weinig trek om erg ingewikkeld te doen. Zo'n evaluatie levert niet zoveel op. Maar jij wilt graag weten wat men ervan vond. Je wilt de volgende keer nog beter, toch?
Vraag daarom direct na afloop van de bijeenkomst aan een paar mensen of je binnenkort even mag napraten. Over de werkconferentie zelf en over je aanpak. Niemand zegt dan 'nee'. Maak de volgende dag de afspraak en laat daar weinig tijd overheen gaan. Vraag, luister, vraag door en luister. Alleen zo kun je leren. Vraag naar zaken die je in je portfolio en in je persoonlijk ontwikkelplan als 'te ontwikkelen' kwaliteiten hebt genoemd. Maar vergeet niet te vragen naar de dingen waar je goed in bent. Want daarmee wil je jezelf profileren. Bedank je gesprekspartners en neem de werkconferentie op in je portfolio. Je bent een ervaring rijker, dat mag je laten zien. Veel succes!
Volgende pagina: Checklist voor het organiseren van een werkconferentie
Bron: www.leren.nl/cursus/professionele-vaardigheden/werkconferentie/nazorg.html
Copyright © 1999-2024 Applinet
Alle rechten voorbehouden
Colofon