Omgaan met autistische mensen
Autisme is een verzamelnaam voor een groep  contactstoornissen, die kunnen variëren in ernst. Autisme is een sociale  handicap, die vaak ook gevolgen heeft voor de cognitieve vaardigheden. Dat hoeft  echter niet altijd zo te zijn. Er zijn ook voorbeelden van bovengemiddeld  intelligente mensen met een autistische stoornis.
Mensen die lijden aan de ernstigste vormen van autisme zijn  niet in staat tot sociaal contact en kunnen vaak niet praten. Aan de andere  kant van het spectrum bevinden zich de mensen die goed kunnen functioneren,  maar wel problemen hebben met sociale interactie. Zij hebben grote behoefte aan  structuur, nemen vaak woorden letterlijk en hebben moeite met de interactie  tussen mensen aan te voelen en te begrijpen.
Er zijn autisten die een bepaald onderwerp hebben waar ze  uitermate veel van weten en warm voor lopen. Anderzijds zijn er autisten die  juist grote problemen hebben met het ontwikkelen van intrinsieke motivatie en  die dus veel aangereikt moeten krijgen om in actie te kunnen komen. Bijna alle mensen  met autisme hebben moeite met inlevingsvermogen. Varianten van de autistische  stoornis zijn het syndroom van Asperger en PDD-NOS.
Interactie tussen niet-autistisch en autistische mensen  brengt tal van problemen met zich mee. Er is door een gebrekkig zelfinzicht en  inlevingsvermogen van autisten een communicatiebarrière, wat tot wederzijdse  misverstanden en verkeerde verwachtingen leidt. Een uitstekend boek, dat helder  maakt hoe de belevingswereld van mensen met autisme eruitziet, is Een vreemde wereldvan Martine Delfos. Zij schrijft:
 "Een van de belangrijkste valkuilen in de omgang tussen autistisch en  niet-autistisch mensen is niet alleen dat de autistische mens het gedrag van de  andere verkeerd inschat, maar ook dat de niet-autistische mens dat doet en zich  persoonlijk aantrekt wat niet persoonlijk bedoeld is." (p. 307)
Het vergt van de omgeving nogal wat aanpassing om goed met  een autistische persoon om te gaan, zeker als iemand de stoornis in een wat  ernstiger mate heeft. Structuur, duidelijkheid, veiligheid en voorspelbaarheid  zijn de belangrijkste elementen in de omgang met mensen met een autistische  stoornis.
Communiceren met een autistisch persoon
Mensen met autisme hebben grote behoefte aan structuur en  veiligheid. Veranderingen zijn bedreigend. Als de omgeving daar rekening  mee houdt, loopt het contact met een autist wat soepeler.
  - Anticipeer op veranderingen en maak die  ruim van te voren bekend. Zorg ervoor dat de omgeving zo veilig mogelijk  blijft. Dat betekent bijvoorbeeld weinig nieuwe gezichten op een feestje, geen  onverwachte activiteiten, goede voorbereiding op een verhuizing etc.
 
  - Geef in leer- en werksituaties duidelijke en  korte instructies en controleer of ze begrepen worden. Herhaling van  handelingen is belangrijk om dingen te kunnen leren.
 
  - Pas op met humor. Autisten nemen woorden  vaak letterlijk. Een grapje interpreteren ze niet altijd zoals het bedoeld is.  Maak je een grapje, zeg dat er dan bij.
 
  - Veel autisten hebben moeite met fysiek contact, soms ook met oogcontact  en harde geluiden. Vermijd plotseling vastpakken en dwing een autist niet tot  aanrakingen of langdurig oogcontact.
 
  - Kinderen en jongeren met autisme moeten sociale  omgangsvormen expliciet aanleren. Ze kunnen niet vertrouwen op hun intuïtie  en zullen het gedrag van leeftijdsgenoten vaak niet adequaat interpreteren. De  omgeving moet spelregels, omgangsregels en ook impliciete regels over macht en  autoriteit (herhaaldelijk) uitleggen en voordoen.
 
  - Autistische kinderen ontwikkelen zich op  bepaalde gebieden (taal, spel) vaak anders en langzamer, waardoor ze niet  altijd reageren zoals je op grond van hun leeftijd zou verwachten. Het  is dus zaak goed te kijken wat een kind wel en niet kan en begrijpt en daarbij  aan te sluiten. Het komt voor dat kinderen goed kunnen praten en een  behoorlijke woordenschat bezitten, maar dat ze maar matig de woorden van een  ander begrijpen, vooral de abstracte begrippen. Wees daar alert op en verbaas  je niet over 'kinderachtige' dingen waar autistische jongeren in de  puberleeftijd zelfs nog behoefte aan kunnen hebben. Ze leren dan de benodigde  vaardigheden vaak alsnog.
 
  - Autistische mensen doen vaak ongelofelijk en  voortdurend hun best om sociale interacties te laten lukken en erbij te  horen – zonder daar goed in te slagen. De omgeving is zich vrijwel nooit van  hun inspanningen bewust, juist omdat autisten er altijd in tekort lijken te  schieten. Een bittere pil. De omgeving moet zich realiseren hoe eenzaam dit is  en hoeveel energie het kost.
 
  - Mensen met autisme hebben vaak een behoefte  aan privacy en aan alleen zijn. Het is belangrijk ze daarin te respecteren,  omdat het gewone dagelijkse verkeer heel veel inspanning kost. Ook uren tv  kijken of computerspelletjes spelen kan een manier zijn om te ontspannen en  zich terug te trekken.
 
  - Sommige autisten voeren herhalende  handelingen of rituelen uit. Die zijn vaak niet goed te begrijpen voor de  buitenwereld, maar voor de autist zijn ze nodig om angst te bezweren. Probeer  daarom rituelen niet zomaar te onderbreken. Probeer liever de bron van de  spanning weg te nemen.
 
  - Mensen met autisme reageren vaak allergisch op  het woord 'moeten'. Moeten betekent voor hen een verandering in hun  eigen vastomlijnde programma en impliceert meestal dat iets ook snel of meteen  moet. Autisten hebben tijd nodig om een boodschap te verwerken en raken van  streek door het onmiddellijke moeten. Het verzet tegen het woord 'moeten' is  voor de omgeving vaak lastig te hanteren.
 
Aanpassingen op school
Er zijn veel kinderen en jongeren met autisme die zich – zij  het met moeite – kunnen redden in het regulier onderwijs. Ze hebben daar wel  begeleiding bij nodig. Een belangrijke valkuil is dat hun gedrag als lastig  wordt ervaren, en dat autisten vaak niet naar verwachting reageren.
  - Leerkrachten moeten er rekening mee houden dat  autistische kinderen zich niet op alle terreinen leeftijdsadequaat gedragen. Hun mentale leeftijd is lager dan hun kalenderleeftijd. Ze  ontwikkelen zich op bepaalde gebieden later en langzamer.
 
  - Kinderen zijn genadeloos naar kinderen die  anders zijn en doen. Dat betekent dat autisten vaak gepest worden, wat  hun gevoel van onveiligheid versterkt en de ontwikkeling van sociale  vaardigheden in de weg staat. Leerkrachten doen er goed aan open te zijn over  het feit dat een autistische leerling anders is en juist hulp nodig heeft van  andere kinderen. Het lastige is dat autistische kinderen pestgedrag soms lijken  uit te lokken of zelf veroorzaken. Maar verwachten dat een autistisch kind zich  'gewoon' zoals alle andere kinderen gedraagt, is het onmogelijke eisen van dit  kind.
 
  - Autistische kinderen leren vaak moeizaam de codes die gelden in sport en spel. Het verschil tussen stoeien en 'echt  vechten' voelen ze soms niet aan, en ze reageren ook niet altijd adequaat op  pijn bij anderen. Leerkrachten moeten expliciet zijn in de regels en het doel  van sport- en spelactiviteiten duidelijk maken.
 
  - Het aanleren van sociale vaardigheden moet meer behelzen dan het aanleren van trucjes, omdat anders het gevaar  bestaat dat de trucjes op verkeerde momenten worden toegepast. Sociale  vaardigheden moeten worden aangeleerd op basis van sociaal inzicht, ook al is  dat door autisten alleen met moeite en inspanning (en herhaling) te verwerven.
 
  - Straf is geen goede weg om gedrag te  verbeteren of te veranderen, integendeel.
 
  - Wees je er als leerkracht van bewust dat  problematisch gedrag toeneemt onder invloed van angst of stress. In  plaats van op het gedrag in te gaan, is het beter om te proberen de stress te  doen verminderen (door de leerling een tijdje tot rust te laten komen en hem  tot zichzelf te laten komen door rituelen of rustgevende handelingen).
 
  - Zorg ook bij uitzonderlijke lesdagen  (sportdagen, schoolreisjes) voor structuur. Geef de autistische leerling  van te voren een schema met daarop het te verwachten dagprogramma, de regels,  wat de leerling mee moet nemen etc.
 
Aanpassingen op het werk
In gestructureerde omgevingen waar weinig veranderingen zijn  en de regels en doelen helder, kunnen mensen met een autistische stoornis goed  tot hun recht komen. Er bestaat zelf een organisatie van softwaretesters waar  uitsluitend autistische mensen in dienst zijn, omdat die ongelofelijk gestructureerd te werk gaan en alle uitzonderingen op de regel zullen opmerken. Goed  functionerende autisten zijn doorgaans perfectionistisch, hebben een  groot oog voor detail en zijn soms opmerkelijk origineel in hun  denken.
Het hangt natuurlijk erg af van de ontwikkelde vaardigheden  van iedere individuele autist in hoeverre hij of zij kan slagen in een  werkomgeving. Net als op school geldt dat een werkomgeving niet het onmogelijke  moet vragen. Een paar tips die van nut kunnen zijn naast de eerder beschreven  aanwijzingen voor communicatie:
  - Geef heldere instructies. Uitzonderingen  op de regel moeten ook expliciet worden gemaakt.
 
  - Maak altijd het doel van een gesprek duidelijk en geef aan welke punten er in het gesprek aan de orde zullen komen.
 
  - Bereid een medewerker met autisme tijdig voor op veranderingen die er komen gaan. Wees je ervan bewust dat de weerstand  tegen verandering niet betekent dat de verandering niet mogelijk is, maar dat  het langer duurt om eraan te wennen. Realiseer je dat verandering (veel) angst  oproept, en dat de weestand geen teken van onwil is. Laat iemand langzaam  wennen aan een nieuwe situatie.
 
  - Mensen met autisme hebben vaak moeite met plannen  en organiseren van hun werk, terwijl ze tegelijk grote behoefte hebben aan  orde en structuur. Collega's en leidinggevenden kunnen behulpzaam zijn door de  werkzaamheden te structureren en te helpen in het leren maken van realistische  planningen.
 
  - Autisten hebben moeite met prikkels en  vragen vanuit de omgeving te verwerken. Gun ze de tijd.
 
Meer informatie
  - Een uitstekend en volledig boek is Een vreemde wereldvanMartine F. Delfos (Amsterdam: SWP,  2003), dat tevens als belangrijke bron voor dit stuk is gebruikt.
 
  - Veel boeken over autisme zijn uitgegeven bij uitgeverij Nieuwezijds.
 
  - Leerzame websites over autisme, in de webgids van Leren.nl.
 
Volgende pagina: Omgaan met dyslectici
Bron: www.leren.nl/cursus/sociale-vaardigheden/bijzondere-mensen/autistische-mensen.html
Copyright © 1999-2025 Applinet
  Alle rechten voorbehouden
  Colofon