Home
 
Cursussen /rubriek/
streepjes

Leren > Cursus > Professionele vaardigheden > Teamrollen van Belbin > Brononderzoeker

De brononderzoeker

Teamrollen van Belbin

Belbin liet zoals gezegd al zijn cursisten een aantal persoonlijkheidstests invullen. Uit die testscores kwam op een zeker moment een type plant naar voren die men niet kon plaatsen. Want de “echte plant” was introvert. De echte plant was vaak bijzonder intelligent. Deze nieuwe soort was weliswaar heel creatief maar absoluut niet introvert. Integendeel.

Het aardige van het onderzoek van Belbin is dat hij in de gelegenheid was om een Plant van het type 1 en een plant van het type 2 in één groep te plaatsen en observatoren te vragen speciaal op die twee planten te letten. Wat bleek? De nieuw ontdekte planten bedachten al die nieuwe ideeën niet zelf: ze pikten ze van anderen. Deze nieuwe planten hadden gewoon heel goede contacten én een heel scherp oog voor belangwekkende nieuwe ideeën. En ze konden die nieuwe ideeën ook nog eens aan de man brengen! Omdat ze zo handig omsprongen met hun hulpbronnen, noemde Belbin deze creatievelingen ‘Brononderzoeker’.

Wat is een typische brononderzoeker?

De brononderzoeker is een netwerker pur sang. De brononderzoeker stelt de juiste vragen op het juiste moment aan de juiste mensen. Hij is enthousiast en heeft plezier in een uitdaging. De brononderzoeker ziet geen problemen, hij ziet kansen. Hij kent overal wel iemand die weer iemand kennen die hem verder kunnen helpen. En de brononderzoeker heeft een neusje voor goede ideeën. De brononderzoeker is geen heilige. Hij geneert zich niet om andermans ideeën te gebruiken voor eigen doeleinden.

Ontwikkelmogelijkheden voor de brononderzoeker

Wie het prachtige kinderboek ‘The wind in the willows’ kent, herkent meneer Pad in de brononderzoeker. Altijd in voor iets nieuws maar nooit tijd om het af te maken. En meneer Pad was niet gelukkig. De brononderzoeker laat zich erg meeslepen en is daarbij erg afhankelijk van z’n enthousiasme. En dat enthousiasme is z’n achilleshiel: die voorraad is namelijk beperkt. Als het enthousiasme niet gevoed wordt, gaat het mis. De brononderzoeker loopt het risico dat hij met allerlei ideeën en ontwikkelingen bezig is zonder ook maar iets af te maken. Als je team evenwichtig is samengesteld, is dat niet zo’n probleem. Dan kan de brononderzoeker onbekommerd van idee naar idee hoppen. Maar meestal is het team niet perfect. En dan wordt het allemaal wel wat veel voor de brononderzoeker.

Ontwikkelmogelijkheden voor de brononderzoeker zijn daarom: focus wat meer op zorgvuldigheid en emotionele stabiliteit. Maak af wat je begon en laat je wat minder meeslepen door alle mogelijkheden die je ziet.

Waar let je op als leidinggevende van de brononderzoeker?

Als leidinggevende zul je de brononderzoeker moeten helpen met zaken als timemanagement, discipline en voortgangscontrole. Daar zijn cursussen voor die met name inzoomen op doelen stellen, prioriteiten stellen en keuzes maken. De goede dingen doen en de rest laten voor wat het is. Om de brononderzoeker in de gelegenheid te stellen die zaken te ontwikkelen, kun je overwegen om hem in een duo samen te laten werken met iemand die zelf ook liever anderen het echte werk laat doen. Je moet ervoor zorgen dat de brononderzoeker wat vaker zelf z’n ideeën moet uitwerken, oppakken en afmaken.

De leidinggevende van de brononderzoeker helpt zijn medewerker bovendien met het nadenken over integriteit. Een borrel hier, een babbel daar: de brononderzoeker doet niets liever dan netwerken. En ondertussen plukt hij zijn ideeën overal vandaan. En daarin let de brononderzoeker niet altijd (bewust maar ook onbewust!) op het mijn en dijn. Als mensen dat in de gaten krijgen, houden ze hun kaken stijf op elkaar. Daarmee verliest de brononderzoeker z’n effectiviteit. Maar bovendien kan de brononderzoeker daarmee mensen ernstig kwetsen of zelfs kwaad berokkenen. De leidinggevende zal dus regelmatig ook zelf z’n oor te luisteren moeten leggen bij de gesprekspartners van de brononderzoeker. En af en toe navragen: ‘Leuk idee, waar pikte je dat op?’

Volgende pagina: Bedrijfsman


Bron: www.leren.nl/cursus/professionele-vaardigheden/teamrollen/brononderzoeker.html

Copyright © 1999-2024 Applinet
Alle rechten voorbehouden
Colofon