|
Sollicitatiegesprek | |
Inhoud: Creëer ruimte |
Jij hebt van te voren bepaald welk beeld jij wilt neerzetten over jezelf. Er zijn drie manieren die ervoor zorgen dat je daadwerkelijk de tijd en de ruimte krijgt om jouw verhaal te doen:
Je stuurt een gesprek door voorbeelden te gebruiken die weer andere vragen oproepen. Zo geef jij precies die informatie die jij kwijt wilt én je weet wat de volgende vraag is. Je kunt dat doen door prikkelende antwoorden te geven die de interviewer nieuwsgierig maken. Zo bepaal jij het gespreksonderwerp!
Stel bijvoorbeeld dat jou gevraagd wordt of je ervaring hebt met het omgaan met ontevreden klanten. Jouw antwoord kan dan luiden: 'Ja hoor, daar heb ik zeker ervaring mee. Ik heb regelmatig telefoontjes en brieven gekregen van ontevreden klanten. Eén zo'n ontevreden klant is nu onze grootste sponsor.'
Je hebt de vraag niet alleen beantwoord, je weet nu vrijwel zeker wat de vervolgvraag zal zijn: 'Oh ja, legt u dat eens uit?'. Alle gelegenheid voor jou om jouw succesverhaal te vertellen!
Met het stellen van gehaaide vragen kun je het gesprek een andere wending geven.
Stel: het gesprek gaat al vijf minuten lang over de moeizame reorganisatie. Jij wilt het graag hebben over jouw toegevoegde waarde voor het bedrijf. Vraag dan bijvoorbeeld: 'Wat is er volgens u nodig om de reorganisatie vlotter te laten verlopen?'
Luister goed naar het antwoord. Pik die elementen eruit waarvan jij denkt: 'Daar ben ik goed in, daar kan ik bij helpen', en spring daar op in.
Sommige interviewers stellen vage vragen, waar je elke kant mee op kunt. Soms doen ze dat per ongeluk, omdat ze gewoon niet goed zijn in het stellen van een gerichte vraag. Soms doen ze dat echter expres. Ze geven jou de ruimte en zijn benieuwd naar wat jij met die ruimte doet.
Gebruik die ruimte! Dit is dé gelegenheid om jezelf neer te zetten op de manier die je van te voren bedacht hebt. Zoek elementen uit dat verhaal die bij de vage vraag aansluiten.
Sommige interviewers horen zichzelf graag praten. Ze wijden eindeloos uit over het bedrijf, de functie of zichzelf. Soms zelfs zo dat jij nauwelijks aan het woord komt.
Er zijn sollicitanten die dat fijn vinden. Ze hoeven dan zelf niet veel te zeggen en kunnen bovendien niets fout doen. Fout! Er is weliswaar minder gelegenheid om fouten te maken, maar je doet ook niets goed.
Denk eraan: jij wilt jouw boodschap kwijt. Je moet wel de kans krijgen om een positieve indruk achter te laten. Kijk dus of je toch zoveel mogelijk van je verhaal kwijt kunt, uiteraard zonder dat je de interviewer grof in de rede valt.
Je kunt zijn verhaal voorzichtig onderbreken door het stellen van een slimme vraag. Een slimme vraag betekent in dit geval een vraag waardoor zijn routinematige verhaal wordt onderbroken.
Ook kun je zijn verhalen subtiel onderbreken met de woorden: 'Ja, dat probleem ken ik. Daar heb ik in mijn vorige baan veel ervaring mee opgedaan.' Hopelijk geeft hij jou weer het woord dan.
Tenslotte kun je zelf gewoon wat langer de spreektijd nemen als je het woord weer hebt.
Volgende pagina: Zelf vragen stellen
Bron: www.leren.nl/cursus/solliciteren/sollicitatiegesprek/creeer-ruimte.html
Copyright © 1999-2024 Applinet
Alle rechten voorbehouden
Colofon