|
|
![]() | Gerelateerde Cursussen |
Luisteren |
Schrijven, spreken en ook lezen krijgt binnen de communicatie vaak ruimschoots aandacht. Maar hoe zit het met luisteren? Kan iedereen zomaar goed luisteren? Luisteren is een intern proces. Het lijkt lastig te beoordelen of iemand wel of niet goed luistert. Toch hebben we allemaal voorbeelden van mensen om ons heen die goed kunnen luisteren. Of vaker nog: die niet goed luisteren. Het blijkt dat we mensen die goed kunnen luisteren meer waarderen. En mensen die niet goed kunnen luisteren: daar ergeren we ons mateloos aan.
In deze cursus leer je een betere luisteraar te worden. Dat helpt je - zowel zakelijk als privé - de communicatie met anderen verbeteren. Je zult merken dat je daardoor hechtere relaties krijgt en succesvoller kunt worden. Uit onderzoek (Barker & Watson 2001) blijkt, dat effectief luisteren:
Kortom: effectieve luisteraars zijn veelgevraagd. Als vriend, als medewerker, maar vooral als prettig medemens. En vergeet niet dat naar diegenen die het beste luisteren, vaak ook het beste geluisterd wordt!
Voordat je leert een betere luisteraar te worden, is het goed stil te staan bij je luistervermogen op dit moment.
Oefening: de geluiden van stilte
Voordat we ingaan op de technieken om je luistervaardigheid te verbeteren is het raadzaam de volgende oefening te doen.
Bepaal je luistertype met self-monitoring
Mensen verschillen erg in luistervoorkeuren. We onderscheiden vier luistertypen: mensgerichte, handelingsgerichte, inhoudsgerichte en tijdgerichte luisteraars.
Verbeter je luistervaardigheid met behulp van het WIER-model
Het WIER-model helpt inzicht te krijgen in je luistergedrag. Vooral bij miscommunicaties kun je met het model analyseren hoe de misser ontstond. Maar je kunt het model ook gebruiken om je luistervaardigheid te verbeteren.
Luister actief: volgens de methode van Gordon
Het begrip ‘actief luisteren’ wordt in een brede context gebruikt. Maar ‘actief luisteren’ met de methode van Gordon gaat een stap verder dan de andere luistertechnieken. Het grootste voordeel van de methode is dat hij een warme relatie tussen mensen bevordert.
Positieve luisterhouding aannemen
Een positieve luisterhouding komt altijd tot zijn recht, ook tijdens zakelijke gesprekken.
En? Ben je een betere luisteraar geworden? De volgende handvaten uit de test kunnen dienen als een geheugensteuntje voor in de toekomst.
Auteur: Suzanne van Stratum (1 augustus 2009)
Meer weten? Goede websites over Actief Luisteren
Bron: www.leren.nl/cursus/sociale-vaardigheden/luisteren/
Copyright © 1999-2022 Applinet
Alle rechten voorbehouden
Colofon