Home
 
Cursussen /rubriek/
streepjes

Leren > Cursus > Persoonlijke effectiviteit > Mindfulness > Automatische piloot

De automatische piloot

Mindfulness

We brengen veel tijd van ons leven door met dingen doen op ‘de automatische piloot’. We wassen ons haar terwijl we ondertussen bezig zijn met  wat we die dag allemaal moeten doen.  We drinken een kop koffie en ‘ineens’ is hij leeg. We luisteren naar de verhalen van onze kinderen terwijl onze gedachten zijn bij het boodschappenlijstje van die dag. Iedereen kent wel het fenomeen van ergens naartoe rijden en ineens  merken dat je een heel stuk van de weg ongemerkt hebt afgelegd. Dat is onze automatische piloot.

Een groot goed, want die zorgt ervoor dat we niet over alle dingen van het leven separaat na hoeven te denken. Dat zou simpelweg té moeilijk en tijdrovend zijn. Het gevaar van de automatische piloot is wél, dat je een hele hoop van het hier-en-nu, de ‘nu-momenten’, mist omdat je gedachten ergens anders zijn. En een nog groter gevaar is dat ons denken al conclusies aan het trekken is zonder dat wij het door hebben. Automatische reacties als: commentaar hebben, jezelf afkraken, negatieve oordelen hebben, emoties en allerhande interpretaties op dingen loslaten, gebeuren zonder dat je het weet. En ongemerkt kun je jezelf zo in een negatieve stemming brengen en stress opwekken.

Door meer gewaar te worden van wat er zich - in ons binnenste en daarbuiten - afspeelt, kunnen we een grotere keuzevrijheid krijgen. Daardoor kun je op den duur – met veel oefenen – bewust reageren op situaties in plaats van automatisch. Dat kan tot dezelfde reactie leiden als wanneer je automatisch zou reageren, maar het hoeft niet; je hebt de keuze gecreëerd.

Rozijnoefening

Om je bewust te worden van alle gewaarwordingen, is er de ‘rozijnoefening’.

De oefening laat zien, dat als je de moeite neemt om met al je zintuigen waar te nemen, je in het nu-moment een veelheid aan ontdekkingen doet. Het is tegen dingen aankijken met de geest van een beginneling. Dit zorgt ervoor dat je weet wat je doet wanneer je het doet. Dat is de basisinstelling van mindfulness.

Bodyscan

Deze zelfde techniek van aandacht richten gaan we nu toepassen op ons eigen lichaam met de bodyscan.

Het is een oefening in langere tijd geconcentreerd je aandacht ergens bijhouden én het leert ons beter stil te staan bij wat we in ons lichaam aan kunnen treffen.

Met de bodyscan zijn we aan het einde gekomen van dit cursusonderdeel. Blijf oefenen, of je het nu prettig of onprettig vindt, of het je uitkomt of niet. De enige manier om mindfulness te leren, is oefenen.

Een week lang oefenen

  1. Beoefen dagelijks de bodyscan...
  2. Bewust proeven: Probeer elke eerste hap van een maaltijd bewust te proeven, net zoals je de rozijn hebt geproefd in de oefening.
  3. Opletten wanneer je ‘niet oplet’, mentaal afwezig bent: ga eens waarnemen wanneer jij met name op de automatische piloot staat.
  4. Maak aantekeningen van je observaties, bevindingen, moeilijkheden etc. op een oefenschema.

Volgende pagina: Omgaan met hindernissen


Bron: www.leren.nl/cursus/persoonlijke-effectiviteit/mindfulness/automatische-piloot.html

Copyright © 1999-2017 Applinet B.V.
Alle rechten voorbehouden
Colofon