Home
 
Cursussen /rubriek/
streepjes

Leren > Cursus > Persoonlijke effectiviteit > Mindfulness > Dagelijks leven

Verbinding tussen cursus en dagelijks leven

Mindfulness

In dit onderdeel geen nieuwe theorie. We hebben al kennis gemaakt met de 7 fundamenten van Mindfulness: geduld, vertrouwen, acceptatie, niet-oordelen, niet-streven, openheid en loslaten. We gaan nu vooral aandacht besteden aan het toepassen van het geleerde in de rest van je leven.

We leven in een wereld van probleem-oplossen in de doe-stand. Maar soms lopen we tegen situaties aan, die niet op te lossen zijn. Of aspecten van onszelf, die onveranderbaar zijn. Of we lossen de bovenlaag op, maar onderliggend blijft het probleem voortwoekeren.

Kortom: oplossen is niet altijd de geëigende oplossing. Wat we hier hebben geleerd, is om zachtmoedig te zijn: zacht, omdat het accepterend en niet-oordelend is. Moedig, omdat we durven kijken naar dat wat is.

Belangrijk is dat we dit blijven toepassen, zodat we in écht moeilijke situaties zo getraind zijn, dat we er dan makkelijk op terug kunnen vallen. Iemand maakte de vergelijking: je automatische piloot is als een autosnelweg. In de mindfulnesstraining, gaan we er een ander pad naastleggen, zodat je kunt kiezen hoe je rijdt. Maar in eerste instantie is dat een karrenspoor: hobbelig, wiebelig en niet de snelste weg. Maar als we op dat karrenspoor blijven rijden, telkens maar weer, ontstaat daar eerst een dieper en rechter spoor, dan een verhard pad, vervolgens een autoweg en uiteindelijk – met veel oefenen – is je karrenspoor ook een autosnelweg geworden.

Kijk nu eens terug op hoe je de training begon: wat waren je vragen, je behoeften, wat hoopte je te bereiken. Hoe was je gemoedstoestand? Wat ben je onderweg tegengekomen? Wat heb je geleerd, ontdekt? Hoe was dat?

En nu aan het einde: wat ben je ermee opgeschoten? En wat heb je daarvoor moeten (los)laten?

Naar de toekomst toe, blijft het belangrijk om mindfulness dagelijks toe te passen en te beoefenen. In de training hebben we gewerkt met een strak oefenschema. Misschien heb je dat ook weten toe te passen, misschien is het niet of niet helemaal gelukt. Maar hoe het ook zij, mindful zijn kan alleen met en door: oefenen, oefenen, oefenen.

Dus neem nu nog eens de tijd, om na te denken over hoe je het oefenen in de rest van je leven wilt integreren. Eerst zo eens beschouwend, mijmerend over de plek van mediteren in jouw leven. Maar vervolgens ook heel concreet: wat is jouw actieplan voor de komende maand. Hoe ga je oefenen? Wanneer? Welke oefeningen?

En houd je actieplan uit het onderdeel Belang van actie in de gaten. Wat zijn jouw alarmsignalen? En als ze gaan rinkelen, wat is jouw actieplan-in-tijden-van-nood?

Tot slot: geef jezelf een reden om te blijven mediteren. Wat zou voor jou een reden kunnen zijn om te blijven mediteren? Wat levert het je op?

Dit is het laatste onderdeel van deze training. Laat de training de eerste les van de rest van je leven zijn!

Volgende pagina: Overzicht van alle oefeningen in deze training


Bron: www.leren.nl/cursus/persoonlijke-effectiviteit/mindfulness/dagelijks-leven.html

Copyright © 1999-2017 Applinet B.V.
Alle rechten voorbehouden
Colofon