|
Adviseren | |
Inhoud:
|
Offertes verschillen sterk per branche. We behandelen de belangrijkste elementen.
Je beschrijft het probleem zoals dat door de opdrachtgever wordt beleefd. Je gebruikt daarbij zoveel mogelijk zijn eigen woorden. Je voorkomt daarmee dat je afwijkt van het gangbare jargon en mensen vinden het gewoon leuk om zichzelf te herkennen in je betoog: 'Dat heeft-ie goed opgepikt!'
Wat zijn volgens de opdrachtgever de oorzaken? Wat zijn volgens jou de oorzaken en waarom?
In deze passage beschrijf je kort de voorgestelde aanpak. Probeer dit actief te formuleren. Vermijd dus constructies als 'middels een grondig onderzoek naar oorzaken en gevolg zullen we pogen vast te stellen hoe het logistiek concept kan worden aangepast zodanig dat ...'
Schrijf bijvoorbeeld: U vertelde al heel veel over de oorzaken. In een kort aanvullend onderzoek gaan we na of er nog andere oorzaken zijn aan te wijzen. Op grond van al deze informatie ontwikkelen we een nieuw logistiek concept dat ...' Je opdrachtgever wil actie!
Wees in deze fase al duidelijk over wat je van de opdrachtgever verwacht.
Wat doe je wanneer? Wat doet de opdrachtgever wanneer?
Een beredeneerde schatting van het aantal uren dat je nodig hebt en van de andere kosten.
Sommigen hanteren algemene voorwaarden. Soms moet de opdrachtgever voor een bepaalde tijd reageren.
Casus: Bureau Van Buiten | |
Bureau van buiten maakt opnieuw slachtoffersDe hogeschool heeft een geheel vernieuwde, flitsende website. De afdeling Communicatie is al weken aan het broeden op een leuke campagne om de site onder de aandacht te brengen. Hans haalt koffie. Op de gang waar het College van Bestuur zetelt, lopen twee mannen in trendy jasjes met grote mappen. 'Dat is binnen.' hoort Hans ze nog net zeggen. Bureau Van Buiten heeft weer toegeslagen. Voor interne adviseurs is er niets zo frustrerend als Bureau Van Buiten. De adviseurs van Bureau Van Buiten gaan op de loop met de leukste projecten. Ze zijn duur maar dan heb je ook wat. Die arme interne adviseurs. Waarom krijgen zij dat prestigieuze project niet? |
Je kunt aanbieden om het voorstel nog eens toe te lichten.
In de contactfase maak je afspraken over het verdere traject. Investeer dus. Zorg voor duidelijkheid over de rol die van je gevraagd wordt en over het resultaat. Investeer in een presentatie van je plannen, bijvoorbeeld voor het Managementteam waar je opdrachtgever verantwoording aan moet afleggen of in het werkoverleg met de medewerkers van je opdrachtgever. Je gaat ook met hen een relatie aan. Zij moeten ook weten wat voor vlees ze in de kuip hebben. Wees niet te bang dat je opdrachtgever afhaakt. Als dat gebeurt is dat natuurlijk jammer maar een opdracht waar je niet mee uit de voeten kunt, is voor jou en de opdrachtgever slecht.
Volgende pagina: de diagnose
Bron: www.leren.nl/cursus/professionele-vaardigheden/adviseren/offerte.html
Copyright © 1999-2024 Applinet
Alle rechten voorbehouden
Colofon