|
Kantoorpolitiek | |
Inhoud: Medewerkers |
Als leidinggevende kun je een aantal dingen doen om destructieve politieke spelletjes door je medewerkers te voorkomen en om zelf constructief gebruik te maken van een beetje politiek.
Zorg ervoor dat je medewerkers duidelijke doelstellingen, functieomschrijvingen en werkplannen hebben. Op die manier perk je de ruimte in die mensen hebben om politieke spelletjes te ondernemen en onproductieve activiteiten te ontplooien.
Probeer de doelen zo te construeren dat een win/win-situatie ontstaat (het succes van elke werknemer draag bij aan het succes van alle anderen en van de organisatie als geheel). Spreek met het team door hoe de individuele medewerkers elkaar kunnen helpen bij het realiseren van de gestelde doelen.
Zorg ervoor dat je medewerkers beschikken over alle middelen die ze nodig hebben om het werk te doen. Daarmee voorkom je dat ze politieke spelletjes moeten spelen in de organisatie om het benodigde budget en de capaciteit, machines en materialen te vinden.
Als leidinggevende kun je veel sympathie winnen bij je werknemers door de bureaucratie te verlichten. Zorg voor een goede afhandeling van:
Soms gaat iets niet goed, of valt het tegen. Zo is het leven. Als je daar als manager een enorm probleem van maakt dan bevorder je politiek gedrag van je werknemers. Ze zullen dan hun best doen om succes uit te vergroten en mislukkingen te verhullen.
Maak een probleem tot een probleem van het team. Stel het ter discussie. Vraag om constructieve feedback en oplossingsvoorstellen.
Maak gebruik van de belangen van jouw medewerkers. Door bepaalde privileges te verlenen kun je veel van mensen gedaan krijgen. De meeste medewerkers zijn vooral gevoelig voor:
In feite kun je de meeste mensen met je mee krijgen door ze niet onredelijk te belasten en ze voortdurend te begeleiden op weg naar nieuwe verantwoordelijkheden.
Selecteer enkele vertrouwelingen in je team. Gebruik deze als jouw ogen en oren. Vraag ze af en toe wat er leeft en hoe er over de ontwikkelingen wordt gedacht. Je kunt deze medewerkers met kleine privileges belonen. Meestal tonen zijn zich zeer loyaal.
Volgende pagina: Omgaan met conflicten
Bron: www.leren.nl/cursus/sociale-vaardigheden/kantoorpolitiek/medewerkers.html
Copyright © 1999-2024 Applinet
Alle rechten voorbehouden
Colofon