Hoe pak ik lastige mensen aan?
Mensen gedragen zich lastig omdat ze geleerd hebben dat ze daarmee anderen
uit balans kunnen brengen en de actie van anderen kunnen beïnvloeden of
zelfs verhinderen. Het kan bewuste manipulatie zijn, maar ook een onbewust
gegroeide karaktereigenschap.
Lastig gedrag is geen objectief gegeven, dat het lastig is is jouw persoonlijke
interpretatie. Hou in het achterhoofd dat veel lastige mensen er zelf van overtuigd
zijn dat ze zich redelijk gedragen. Onderzoek je eigen opvattingen kritisch:
is er misschien een redelijke verklaring voor iemands lastig gedrag?
Soorten lastige mensen
Mensen waarmee moeilijk is te werken:
- Gesloten of zwijgzame mensen laten
niet blijken wat ze werkelijk denken. Ze kunnen lastig zijn doordat ze
bedoeld of onbedoeld essentiële informatie achterhouden,
of nalaten te waarschuwen voor een opdoemend probleem.
- Negatievelingen, pessimisten en klagers zien overal problemen
en bezwaren. Het zijn vaak angstige mensen met weinig zelfvertrouwen, die
geloven dat de
wereld vijandig is. Hun voortdurende ontmoedigingen en geklaag kan andere
mensen tot wanhoop drijven. Ze zuigen alle energie uit je weg.
- Twijfelaars blijven een probleem van alle kanten bekijken
voor ze een beslissing nemen. Treuzelaars stellen een beslissing
of actie uit tot het allerlaatste moment.
- Mensen die slecht luisteren praten dwars door je heen,
omdat ze kennelijk vinden dat wat ze zelf te vertellen hebben veel belangrijker
is. Het resultaat is
dat jullie elkaar over en weer niet begrijpen.
Mensen die de gang van zaken oneigenlijk beïnvloeden:
- Bemoeials mengen
zich graag in kwesties waar ze eigenlijk niets mee te maken hebben. Vaak
creëren
ze problemen die voordien niet bestonden. Ze proberen andere mensen op te stoken
om actie te ondernemen.
Ze creëren
en verspreiden roddels en geruchten.
- Mensen die jou of de situatie bewust
manipuleren. Ook al is de lastige
persoon vriendelijk en
pretendeert hij het beste met je voor te hebben, hij gebruikt je en misbruikt
je en laat je als een baksteen vallen zodra hij je niet meer nodig heeft.
- Mensen
die kennis of
informatie achterhouden. Kennis is macht. Er zijn mensen die misbruik
maken van dit gegeven. Ze houden hun kennis voor zichzelf, of ze houden
informatie achter.
- Een saboteur die jouw
baan in gevaar wil brengen probeert van alles om je in diskrediet te brengen
of je gezag te ondermijnen.
Agressieve mensen:
- Instabiele of agressieve
mensen met woedeuitbarstingen
- Een bullebak is iemand die met ruw
optreden mensen bang maakt. Hij intimideert bijvoorbeeld met dreigende
taal.
Nare mensen:
- Arrogante of neerbuigende
mensen plaatsen zichzelf op een voetstuk. Ze voelen zich beter of
belangrijker dan anderen. Vaak demonstreren ze hun meerderwaardigheid
door de minderwaardigheid van anderen te benadrukken.
- Een betweter is iemand
die alles beter meent te weten dan anderen. Hij heeft over elk onderwerp
een eigen opvatting en hij denkt dat hij de wijsheid in
pacht heeft. Het feit dat hij niet open staat voor ideeën en opvattingen
van anderen maakt hem tot een lastig persoon.
- Parasieten: mensen die altijd
iets van je willen. Je geld, boeken, je tijd of andere gunsten. Als ze iets
van je lenen zie je het vaak niet meer terug, of je
moet er veel moeite voor doen.
- Grappenmakers die
met scherpe grappen, insinuaties of sarcastische opmerkingen iemand kleineren
of de grond in boren. In feite is dit vijandig gedrag, met een humoristische
dekmantel.
Hoe pak je lastige mensen aan?
Lastige mensen pak je aan met beheerst rationeel gedrag en
met een aantal specifieke
gesprekstechnieken.
Lastige mensen spelen vaak een spel met
eigen regels. De truc is dat spel gewoon niet mee te spelen en andere wegen
te bewandelen.
Een metafoor: in een grote kamer zit in de hoek tegen het
plafond een spin. Sommige mensen zijn bang voor spinnen, ze schrikken zich
rot en zijn 10 minuten bezig met hun pogingen om de spin te vangen. Andere
mensen doen in die kamer gewoon hun zaken zonder zich iets van de spin aan
te trekken.
Wie is het effectiefst?
Probeer lastige mensen niet te veranderen. Zorg dat je zo min mogelijk
last van ze hebt.
Enkele tips:
- Als iemand iets vervelends zegt, bevestig dan op een neutrale manier dat
je het gehoord hebt en zet het gesprek in je eigen richting voort.
- Gebruik bij voorkeur een ik-boodschap.
Bijvoorbeeld: "Ik vind het niet
prettig dat ik niet op de hoogte ben van de voortgang." in plaats van "Jij
laat niet horen hoe het gaat." Een ik-boodschap wordt in het algemeen
niet als een aanval opgevat.
- Als iemand aandringt met een verzoek dat je wilt weigeren, dan kun je dat
doen door telkens je antwoord te herhalen. Blijf inhoudelijk steeds precies
hetzelfde zeggen, tot de lastige persoon doorheeft dat je niet van plan bent
van mening te veranderen.
- Reageer op een ongewenste vraag met een nietszeggend antwoord en een wedervraag.
- Als iemand een tirade begint, luister er dan gewoon naar, zonder je op
te winden. Als de woedeuitbarsting over is, zeg dan iets eenvoudigs als "dankjewel,
het is mij nu een stuk duidelijker" en loop rustig weg.
- Als iemand probeert onrust te stoken met een vervelende roddel, luister
dan gewoon, zeg iets eenvoudigs als "is het echt waar?" en verander
het gespreksonderwerp of ga verder met je werk.
- Als iemand een vervelend of provocerend gesprek begint dan kun je hem met
een neutrale opmerking de pas afsnijden. Reageer met een neutrale opmerking
en ga niet op zijn provocatie in.
- Als je niet wilt ingaan op de gesprekslijn van een lastige persoon, dan
kun je gewoon van onderwerp veranderen. Vaak is dat voldoende en heeft de
lastige persoon door dat je niet geïnteresseerd bent in zijn verhaal.
- Als je iets wilt bespreken met een lastige persoon, of iets van hem gedaan
wilt krijgen, maak dan vooraf een lijstje van je belangrijkste gesprekspunten.
Als de lastige persoon vervelende dingen zegt dan kom je telkens op je eigen
gespreksonderwerpen terug. Zo voorkom je dat je in een discussie verzeild
raakt die je niet wilt.
Cursus "Omgaan met lastige mensen"
De informatie op deze pagina is een beknopte samenvatting van de cursus
Omgaan
met lastige mensen. In die cursus krijg je specifieke tips voor elk van
de genoemde typen lastige mensen. Bovenstaande gesprekstechnieken worden verder
uitgewerkt met allerlei voorbeelden.
Volgende pagina: Hoe krijg ik mijn baas
aan mijn kant?
Bron: www.leren.nl/cursus/sociale-vaardigheden/kantoorpolitiek/lastige-mensen.html
Copyright © 1999-2025 Applinet
Alle rechten voorbehouden
Colofon