Home
 
Cursussen /rubriek/
streepjes

Leren > Cursus > Professionele vaardigheden > Gesprekstechnieken > Zes A's

Wees je bewust van de zes A's

Gesprekstechnieken

De zes A's doen het goed in elk gesprek. Ze staan voor:

Aandacht voor je gesprekspartner

Geef onvoorwaardelijke aandacht. Gebruik het verhaal van je gesprekspartner niet als kapstok om met je eigen verhaal te komen: Luister actief en vraag dóór.

Aandacht voor je eigen signalen

Ken jezelf: luister naar je intuïtie, wees je bewust van lichamelijke reacties. Maak bespreekbaar wat je voelt, als dat voor het gespreksverloop belangrijk is. Laat minder belangrijke zaken rusten tot zich een ander moment aandient.

Afstemmen

Stem af op de gesprekspartner. Dat doe je op verschillende manieren. Bijvoorbeeld in je kleding, lichaamstaal, taalgebruik, intonatie. Afstemmen betekent niet dat je als een kameleon de kleur aanneemt van je omgeving. Blijf jezelf maar vermijd confrontaties en opzichtige verschillen als dat het gespreksverloop in de weg staat.

Aanvullen

Vul je gesprekspartner aan. Op basis van je deskundigheid, je persoonlijkheidstype en andere kwaliteiten. Vergelijk de doener met de denker. De eerste schiet meteen in de actie, de ander heeft de neiging eerst uitgebreid te filosoferen. Wie zijn eigen kwaliteiten en valkuilen aanvult met die van zijn gesprekspartner, komt tot betere resultaten. Zowel inhoudelijk als in gesprekstechniek.

Assertiviteit

Wees assertief. Kom op voor je eigen standpunt zonder de ander te confronteren. Gebruik een ik-boodschap.

Alternatieven

Inventariseer alternatieven om tot een oplossing te komen. Stel je open voor kritische feedback en denk mee met de ander. Zo voorkom je patstellingen.

Volgende pagina: Gebruik een ik-boodschap


Bron: www.leren.nl/cursus/professionele-vaardigheden/gesprekstechnieken/zes-a.html

Copyright © 1999-2024 Applinet
Alle rechten voorbehouden
Colofon