|
Lastige mensen | |
Inhoud: Standpunt herhalen |
Als iemand aandringt met een verzoek dat je wilt weigeren, dan kun je dat doen door telkens je antwoord te herhalen. Blijf inhoudelijk steeds precies hetzelfde zeggen, tot de lastige persoon doorheeft dat je niet van plan bent van mening te veranderen.
Blijf je afwijzing telkens herhalen. Verontschuldig je niet en doe geen toezeggingen. Blijf gewoon je afwijzing herhalen.
Lastige baas: "Kun je dit memo vanavond nog afmaken?"
Jij: "Ik kan er vanavond niet aan werken. Ik ga zo weg, want ik heb een afspraak."
Lastige baas: "We hebben het morgenochtend vroeg nodig in het management team."
Jij: "Ik kan het vanavond niet afmaken, want ik heb een afspraak."
Lastige baas: "Kun je het nog afmaken voor je weg gaat?"
Jij: "Ik moet over 10 minuten weg om op tijd te zijn voor mijn afspraak."
Lastige baas: "Het is maar een half uurtje werk. Kun je niet wat regelen?"
Jij: "Het spijt me, dat lukt niet meer, want ik moet over 10 minuten weg."
Lastige baas: "Oh, nou dan doe ik het zelf wel."
Je hoeft je niet schuldig te voelen over een gepikeerde reactie. Je hoeft niet aan elk verzoek te voldoen.
Lastige persoon: "Ga je mee lunchen?"
Jij: "Nee dank je, ik ga niet mee."
Lastige persoon: "Ach kom, het is dichtbij en het kost maar een uurtje."
Jij: "Nee dank je, ik ga niet mee."
Lastige persoon: "Ga er nou even tussenuit. Ik betaal."
Jij: "Nee dank je, ik ga niet mee."
Je kunt dezelfde techniek toepassen om een boodschap over te brengen aan iemand die niet luistert. Blijf je verhaal herhalen, net zolang tot de lastige persoon bevestigt dat hij het gehoord heeft. Stel tot slot een controlevraag, om na te gaan of de boodschap ook echt is overgekomen.
Volgende pagina: De bal terugspelen
Bron: www.leren.nl/cursus/sociale-vaardigheden/lastige-mensen/standpunt-herhalen.html
Copyright © 1999-2024 Applinet
Alle rechten voorbehouden
Colofon