|
|
![]() | Sollicitatievragen |
Inhoud: Communicatief |
In veel functies is effectief communiceren van groot belang. Bereid je voor op vragen over jouw communicatieve kwaliteiten:
In sommige functies is het van belang dat je goed schriftelijk kunt communiceren. Afhankelijk van de functie kan het gaan om het schrijven van e-mails, brieven, memo's, notulen, artikelen, rapporten etc.
Beantwoord de vragen zoveel mogelijk met concrete voorbeelden van je eigen schrijfwerk. Maar ga niet in detail op de inhoud in. Vertel in algemene termen over de doelgroep, de communicatiedoelstelling, de structuur, het niveau en het schrijfproces.
Geef aan hoe je een moeilijke schrijfopdracht aanpakt. Geef aan hoe de lezers op jouw schrijfwerk reageren.
Geef concrete voorbeelden. Bied aan om voorbeelden na te sturen.
Geef aan in hoeverre je overweg kunt met de regels voor spelling, leestekens en stijl.
Geef een concreet voorbeeld. Beschrijf de reacties van de doelgroep en de effecten van het rapport.
Voorbeeldantwoord:
Ik heb jarenlang de notulen gemaakt van de ledenvergadering van onze branchevereniging. Mijn notulen zijn altijd duidelijk en concreet. Ik luister goed naar de samenvattingen van de voorzitter en notuleer de conclusies van de vergadering. Kanttekeningen van individuele deelnemers vermeld ik apart. Er is dus bij de volgende vergadering altijd wel commentaar op, want soms worden mensen zich door de notulen pas goed bewust van wat er precies is afgesproken.
Bij veel functies kun je beter over zakelijke rapporten beginnen, in plaats van over creatief schrijven.
![]() | Competenties |
Voorbeelden van competentiegerichte vragen in het sollicitatiegesprek |
Laat in je antwoord blijken dat je weet hoe je een goede presentatie houdt:
Verdiep je in verschillende vormen van mondelinge communicatie en verzamel goede praktijkvoorbeelden uit je eigen werk.
Luisteren is in veel functies een belangrijke vaardigheid. Het werk van verkopers, dokters en doktersassistenten bestaat voor een groot deel uit luisteren.
Zeg niet alleen dat je goed kunt luisteren, maar breng het in het sollicitatiegesprek in de praktijk. Luister actief naar de interviewer.
Actief luisteren blijkt uit:
Geef zo concreet mogelijk aan in welke situaties luisteren een rol speelt. Geef praktijkvoorbeelden.
Beantwoord deze vraag met een concreet voorbeeld van een situatie waarin je goed geluisterd hebt.
Denk aan milieu, politiek, arbeidsomstandigheden, veiligheid, gelijke behandeling etc. Om deze vraag goed te beantwoorden moet je je verdiepen in de organisatie.
De interviewer zoekt naar de balans tussen inlevingsvermogen en assertiviteit.
Laat blijken dat je een slecht-nieuws gesprek professioneel kunt aanpakken.
Geef een evenwichtig beeld. Aan de ene kant kun je je goed inleven in de positie van anderen, maar aan de andere kant kun je ook impopulaire beslissingen nemen en op je strepen staan.
Hierbij kun je ook denken aan een oplossing "verkopen" aan directie en management. Kies zo mogelijk een situatie die goed is afgelopen.
Geef een neutraal werkgerelateerd voorbeeld, zeker geen religieus of politiek discussieonderwerp. Vertel geen verhaal over een conflict, maar schets een constructieve situatie waarin je probeerde iemand met argumenten te overtuigen.
Natuurlijk is dat je weleens overkomen. Kies zo mogelijk een voorbeeld dat minder relevant is voor de functie waarop je solliciteert. Vertel er eerlijk over. Geef aan dat je goede argumenten had, maar probeer niet achteraf gelijk te krijgen. Toon begrip voor de argumenten van de klant, manager of collega en laat blijken dat je de keuze respecteert.
Je kunt hier vast wel een voorbeeld van noemen. Leg uit waarom je in die situatie iemand niet kon overtuigen. Noem liever geen voorbeeld uit een echte onderhandeling, want dan zou het een tactische fout zijn geweest. Vertel wat je ervan geleerd hebt.
Volgende pagina: Kun je goed samenwerken in een team?
Bron: www.leren.nl/cursus/solliciteren/sollicitatievragen/communicatieve-vaardigheden.html
Copyright © 1999-2025 Applinet
Alle rechten voorbehouden
Colofon